دانلود پایان نامه ارشد : اثر جهانی شدن اقتصاد بررابطه مبادله بخش کشاورزی ایران |
برای دیدن جزییات بیشتر از این پایان نامه و دانلود متن کامل آن اینجا کلیک کنید
-
دانلود پایان نامه ارشد : اثر جهانی شدن اقتصاد بررابطه مبادله بخش کشاورزی ایران
دانلود متن کامل پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد رشته کشاورزی
گرایش : اقتصاد کشاورزی
عنوان : اثر جهانی شدن اقتصاد بررابطه مبادله بخش کشاورزی ایران
دانشگاه شهید باهنر کرمان
دانشکده کشاورزی
گروه اقتصاد کشاورزی
پایان نامه تحصیلی برای دریافت درجه کارشناسی ارشد اقتصاد کشاورزی
اثر جهانی شدن اقتصاد بررابطه مبادله بخش کشاورزی ایران
استاد راهنما :
دکترمحمد رضا زارع مهرجردی
استادان مشاور :
دکترحسین مهرابی بشرآبادی
دکترسید عبدالمجید جلایی اسفندآبادی
(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)
تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :
(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)
چکیده
رابطهی مبادله یکی از ابزارهای مهم تجزیه و تحلیل مسائل اقتصاد کلان محسوب میشود. هدف اصلی تحقیق، تعیین اثر جهانیشدن اقتصاد بر رابطهی مبادله بخش کشاورزی ایران است. در این پژوهش ارزش صادرات و واردات محصولات کشاورزی در طول دورهی 1350 تا 1387 از پایگاه اینترنتی فائو گردآوری شد. ارزش افزودهی بخش کشاورزی، نرخ اسمی ارز و قیمت نفت نیز از آمارهای بانک مرکزی استخراج شده است. با استفاده از مدل VAR اثر جهانی شدن از طریق شاخص ادغام تجارت بینالملل (IIT) روی رابطهی مبادلهی کالاهای کشاورزی دیده شده است. با توجه به ادبیات نظری موجود، مدلی برای رابطهی مبادله بر حسب قیمت نفت، نرخ ارز واقعی، تولید ناخالص داخلی و با اضافه کردن شاخص ادغام تجارت بینالملل تصریح شده است. نتایج نشان میدهد که فرضیهی تحقیق مبنی بر اینکه، جهانی شدن (IIT) بر رابطهی مبادلهی کالاهای کشاورزی اثر مثبت دارد، در کوتاهمدت رد میشود. اثر منفی نشان میدهد که در کوتاهمدت در اثر ارتباط با بازار جهانی، روند تجاریشدن با کاهش رابطهی مبادلهی خالص، ناخالص و درآمدی همراه خواهد شد. ولی در بلندمدت اثر جهانیشدن بر رابطهی مبادلهی ناخالص، منفی و بر رابطهی مبادلهی خالص و درآمدی مثبت است. اثر مثبت نیز نشان می دهد که در بلندمدت در اثر ارتباط با بازار جهانی، روند تجاریشدن با افزایش رابطهی مبادلهی خالص و درآمدی همراه خواهد شد.
کلید واژهها: رابطهی مبادله، شاخص ادغام تجارت بینالملل، الگوی تصحیح خطای برداری (VECM)
فهرست مطالب
فصل اول: کلیات تحقیق
صفحه عنوان
1-1- مقدمه………………………………………………………………………………………………………………1
1-2- بیان مسئله………………………………………………………………………………………………………….3
1-3- سؤالات اصلی تحقیق………………………………………………………………………………………….5
1-4- فرضیات تحقیق………………………………………………………………………………………………….6
1-5- اهداف اساسی تحقیق………………………………………………………………………………………….6
1-6- داده ها و منابع آماری………………………………………………………………………………………….6
1-7- روش تحقیق……………………………………………………………………………………………………..6
1-7-1- نحوه محاسبهی رابطهی مبادله ………………………………………………………………………….8.
1-7-1-1- رابطهی مبادلهی تهاتری (پایاپای) خالص………………………………………………………8.
1-7-1-2- رابطهی مبادلهی تهاتری ناخالص………………………………………………………………….8
1-7-1-3- رابطهی مبادلهی درآمدی…………………………………………………………………………….9
1-7-2- شاخصهای جهانی شدن……………………………………………………………………………….10
فصل دوم: مروری بر مطالعات انجام شده
2-1- مقدمه…………………………………………………………………………………………………………….18
2-2- تاریخچهی جهانی شدن اقتصاد…………………………………………………………………………..18
2-3- تاریخچهی رابطهی مبادله ………………………………………………………………………………….23
2-4- تحقیقات خارجی……………………………………………………………………………………………..28
2-5- تحقیقات داخلی……………………………………………………………………………………………….32
فصل سوم: مبانی نظری و تصریح مدل
3-1- مقدمه…………………………………………………………………………………………………………….37
3-2- مدل های واردات……………………………………………………………………………………………..37
3-3- مدل های صادرات……………………………………………………………………………………………42
3-4- مبانی نظری جهانی شدن و تجارت……………………………………………………………………….44
3-5- مبانی نظری رابطهی مبادله………………………………………………………………………………….51
3-6- تصریح مدل رابطهی مبادله ………………………………………………………………………………..52
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها و گزارش نتایج بدست آمده
4-1- مقدمه…………………………………………………………………………………………………………….56
4-2- آزمون ایستایی…………………………………………………………………………………………………56
4-2-1- آزمون فیلیپس و پرون……………………………………………………………………………………57
4-3- تخمین مدل VAR……………………………………………………………………………………………60
4-3-1- تعیین تعداد وقفه بهینه……………………………………………………………………………………61
4-3-2- معادلات مدل VAR رابطهی مبادلهی خالص، ناخالص، درآمدی…………………………..61
4-3-3- توابع عکس العمل ضربه- پاسخ رابطهی مبادلهی خالص، ناخالص و درآمدی…………62
4-3-4- تجزیه واریانس…………………………………………………………………………………………….65
4-3-5- آزمون همجمعی…………………………………………………………………………………………..68
4-3-6- برآورد مدل VECM رابطهی مبادلهی خالص، ناخالص و درآمدی……………………….70
4-3-7- تحلیل کشش شاخص جهانی شدن…………………………………………………………………..73
4-3-8- تحلیل اثر متغیرهای مدل بر رابطهی مبادلهی کل بخش کشاورزی………………………….74
4-4- خلاصه و نتیجه گیری………………………………………………………………………………………..75
فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادات
5-1- آزمون فرضیات……………………………………………………………………………………………….76
5-2- بحث و نتیجه گیری……………………………………………………………………………………………76
5-3- پیشنهادات……………………………………………………………………………………………………….81
منابع و مآخذ……………………………………………………………………………………………………………84
پیوست……………………………………………………………………………………………………………………89
– مقدمه
جهانی شدن واقعیتی کلی است که ابعاد مختلف سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و غیره را شامل میشود و درواقع باید آن را به مثابه یک نظام اجتماعی نوین دید که کارکردهای مختلفی در ابعاد گوناگون دارد. بسیاری از صاحب نظران بر این باورند که جهانی شدن بیشتر جنبهی اقتصادی دارد و یکی ازبرجسته ترین تحولاتی که در سالهای اخیر به وقوع پیوسته همگرایی و ادغام اقتصادهای ملی در اقتصادهای جهانی بوده است که در پی پیشرفتهای تکنولوژیک و فناوری اطلاعات ودر بستری از سیاستهای آزاد سازی به پیش رفته است. جهانی شدن واژهی رایج دههی ١٩٩٠ میلادی، هرچند در مورد آن بحثهای زیادی صورت گرفته است، ولی هنوز تعریفی جامع و فراگیر که دربردارندهی کلیهی جوانب این پدیده باشد، ارائه نشده است و همچنان پیرامون تعریف آن مشاجرات و ابهامات فراوانی مشاهده میشود. کروگمن و رنه بالز جهانی شدن را ادغام بیشتر بازارهای جهانی تعریف کردهاند. کول آن را الگوی تکامل یابندهای از فعالیتهای فرامرزی بنگاهها و شرکتها میداند. مکایوان جهانی شدن را گسترش بینالمللی مناسبات تولیدی و مبادلهی سرمایهسالارانه میداند(آذربایجانی وهمکاران،1382). همچنین پراتون، جهانی شدن را فرآیندی از تحول میداند که مرزهای سیاسی و اقتصادی را کمرنگ کرده، ارتباطات را گسترش داده و تعامل فرهنگها را افزون می نماید(دادگرو همکاران، 1382). صندوق بینالمللی پول(IMF)[1] نیز جهانی شدن را رشد وابستگی متقابل اقتصادی کشورها در سراسر جهان از طریق افزایش حجم و تنوع مبادلات کالا و خدمات و جریان سرمایه در ماوراء مرزها و همچنین از طریق پخش گستردهتر و سریعتر تکنولوژی میداند(کریمی هسنیجه، 1386). در زمینه جهانی شدن اقتصاد بخش کشاورزی اهمیت ویژهای در اقتصاد ایران دارد. این بخش یکی از تواناترین بخشهای اقتصاد کشور و تأمین کنندهی بیش از یکپنجم تولید ناخالص داخلی، یکپنجم اشتغال، بیش از چهارپنجم نیازهای غذایی و بیش از یکچهارم صادرات غیرنفتی است. بنابراین هر گونه تغییر و تحول در این بخش میتواند شاخصهای مهم اقتصادی کشور را تغییر دهد. توسعهی بخش کشاورزی، پیش شرط و نیاز ضروری توسعه اقتصادی کشور است و تا زمانی که موانع توسعه در این بخش برطرف نشود، سایر بخشها نیز به شکوفایی، رشد و توسعه دست نخواهند یافت(امیرتیموری و خلیلیان، 1386 ). از مهمترین ابزار تصمیمگیری برای کارگزاران و بنگاههای اقتصادی قیمت کالاها و خدمات است. به عبارت دیگر قیمت کالاها و خدمات باعث ایجاد علائمی برای تصمیم سازی کارگزاران و بنگاههای اقتصادی برای تخصیص منابع محدود یک جامعه در بین خواستههای نامحدودآن است. برآیند تمام نیروهای بازاری و غیربازاری در قیمت کالا تجلی پیدا کرده و باعث ارسال علائم مذکور میگردد (مهرابی، 1382). تغییر در قیمتهای نسبی (رابطهی مبادلهی قیمتی) هر فعالیت یا بخش اقتصادی در مقایسه با بخشهای دیگر اقتصادی می تواند موجبات چرخش تخصیص منابع و سرمایهها از فعالیتی به فعالیت دیگر یا از بخشی به بخش دیگر را فراهم سازد. واضح است که هر بخش یا فعالیتی که رابطهی مبادلهی قیمتی به زیان آن باشد در گردونهی تخصیص منابع و در نتیجه رشد تولید زیان میبیند. در ایران قیمتهای بخش کشاورزی و سایر بخشهای اقتصادی چه در بازار داخلی و چه در بخش تجارت داخلی بوسیله انواع سیاستهای کلان اقتصادی مورد تأثیر قرار میگیرند و این امر به نوبهی خود موجب میگردد که رابطهی مبادلهی قیمتی بخش کشاورزی و زیر بخش های آن نیز تحت تأثیر قرار گیرند. با توجه به اتکاء ایران به درآمدهای نفتی و نوسانات فراوان این درآمدها که اقتصاد ایران را با بحران مواجه کرده و خواهد کرد، بایستی به بخشهای دیگر اقتصاد، توجه شود که بخش کشاورزی در این زمینه دارای مزیتهای فراوانی است که باید تقویت شود. لازمهی شکلگیری یک بخش قوی در درازمدت، اتخاذ سیاستهای مناسب است و این سیاستها بدون شناسایی و تشخیص عوامل مؤثر و مهم نمیتواند عملی شود. لزوم گریز از صادرات تکمحصولی و رهایی از مشکلات ناشی از آن، ایجاد تنوع در محصول
فرم در حال بارگذاری ...
[یکشنبه 1398-05-06] [ 02:34:00 ق.ظ ]
|