دانلود پایان نامه ارشد : بررسی رفتار خستگی کامپوزیت زمینه پلیمری تقویت شده با الیاف شیشه |
در این پژوهش، کامپوزیتهای زمینه پلیمری (رزین اپوکسی) تقویت شده توسط پارچه بافته شده از الیاف شیشهای E-glass به دو روش لایهگذاری دستی و تزریق رزین به کمک خلأ (VIP) ساخته شدند و رفتار خستگی آنها مورد بررسی قرار گرفت. با توجه به نتایج حاصل از آزمون کشش، استحکام کششی در نمونههای تولید شده به روشVIP (MPa 362) بیشتر از نمونههای تولید شده به روش لایهگذاری دستی (MPa 242) بود. بر اساس نتایج آزمون خستگی کشش-کشش (1/0=R)، عمر خستگی بیشتری برای نمونههای VIP مشاهده شد در دامنه تنش MPa67، نمونههای VIP، 106×11/2 سیکل را تا زمان واماندگی تحمل کردند در حالی که، در دامنه تنش پایینتر MPa61، نمونههای دستی 105×29/1 سیکل را تحمل نمودند. تعداد سیکل واماندگی نمونههای VIP در تنش خستگی MPa200، برابر با 103×0/5 به دست آمد. اما، همین پارامتر برای نمونههای دستی در تنش خستگی پایینتر MPa150 برابر با 103×2/1 حاصل شد. با توجه به نمودار S-N رسم شده، در تعداد سیکل ثابت 100،000 دامنه تنش قابل تحمل نمونه دستی حدود MPa60 تخمین زده شد؛ در صورتی دامنه تنش متناظر برای نمونه VIP حدود MPa90 بود. با توجه به تصاویر SEM سطح شکست نمونهها، مکانیزمهای واماندگی غالب برای نمونههای ساخته شده به روش لایهگذاری دستی تحت بار خستگی به صورت جدایش لایهها و بیرون آمدن الیاف مشاهده شد. در حالی که، مکانیزمهای واماندگی برای نمونههای ساخته شده به روش VIP، جدایش الیاف از زمینه و ترک خوردن زمینه بود. نتایج حاصل از آنالیز وزنسنجی حرارتی (TGA)، تنها نشان دهنده وجود اتصال مکانیکی بین الیاف و زمینه بود، که جدایش الیاف از زمینه و بیرون آمدن الیاف مشاهده شده در تصاویر SEM را توجیه میکرد. بر اساس نتایج حاصل از این آنالیز، درصد وزنی الیاف برابر با 69% و 52% برای نمونههای ساخته شده به روش VIP و لایهگذاری دستی محاسبه شد.
فهرست مطالب
عنوان صفحه
فصل 1- مقدمه.. 1
1-1- کلیات… 2
1-2- اجرای پروژه. 6
1-3- هدف از انجام تحقیق… 7
فصل 2- مروری بر منابع.. 8
2-2- تعریف مواد کامپوزیتی… 10
2-3- سیستمهای کامپوزیتی تقویتشده با الیاف (FRC). 12
2-4- کامپوزیتهای زمینه پلیمری (PMC). 12
2-4-1- رزینهای مورد استفاده در کامپوزیت زمینه پلیمری… 12
2-4-2- الیاف (تقویتکننده). 15
2-5- ساخت کامپوزیتها. 17
2-5-1- لایهگذاری دستی… 17
2-5-2- فرایند قالبگیری کیسهای… 18
2-5-3- رشته پیچی… 18
2-5-4- برونکشی… 18
2-6- کاربردهای کامپوزیتهای زمینه پلیمری… 20
2-6-1- کاربرد در صنعت اتومبیلسازی… 20
2-6-2- کاربردهای دریایی… 21
2-6-3- کاربردهای هوا-فضا. 22
2-6-4- مواد کامپوزیتی در تکنولوژی انرژی بادی… 23
2-7- خستگی… 25
2-8- خستگی در مواد کامپوزیتی زمینه پلیمری… 27
2-8-1- آسیب خستگی… 28
2-8-2- مدهای مختلف واماندگی خستگی در مواد کامپوزیتی… 31
2-8-3- مقایسهای بین شکست خستگی و استاتیکی… 32
2-8-3-1- واماندگیهای بین لایهای… 33
2-8-3-1-1- مورفولوژیهای شکست در مد I بارگذاری سیکلی… 33
2-8-3-1-2- مورفولوژیهای شکست در مد II بارگذاری سیکلی… 34
2-8-3-1-3- مورفولوژیهای شکست در مد ترکیبی I/II بارگذاری سیکلی… 35
2-8-3-2- واماندگی داخل لایهای… 37
2-9- فاکتورهای تأثیرگذار بر روی رفتار خستگی کامپوزیتهای زمینه پلیمری… 38
2-9-1- نوع الیاف… 38
2-9-2- زمینه و محیط… 40
2-9-3- شرایط بارگذاری… 41
2-10- آزمونهای مکانیکی متداول بر روی کامپوزیتهای زمینه پلیمری… 43
2-10-1- آزمون کشش…. 43
2-10-2- آزمون فشار. 44
2-10-3- آزمون خستگی… 45
2-11- آنالیز حرارتی کامپوزیتهای زمینه پلیمری… 46
2-12- مروری بر تحقیقات انجام شده. 48
2-12-1- تحقیقات انجام شده در رابطه با روشهای مختلف ساخت کامپوزیتهای زمینه پلیمری… 48
2-12-2- تحقیقات انجام شده در رابطه با آزمون کشش کامپوزیتهای زمینه پلیمری… 49
2-12-3- تحقیقات انجام شده در رابطه با خواص خستگی کامپوزیتهای زمینه پلیمری… 50
2-12-4- تحقیقات انجام شده در رابطه با مکانیزم واماندگی خستگی… 51
2-12-5- تحقیقات انجام شده در رابطه با آنالیز حرارتی کامپوزیتهای زمینه پلیمری… 56
فصل 3- مواد آزمایش و روش تحقیق… 58
3-1- مشخصات رزین… 59
3-2- روشهای ساخت نمونه.. 60
3-2-1- روش لایهگذاری دستی… 60
3-2-2- روش تزریق رزین به کمک خلأ (VIP). 61
3-3- آمادهسازی نمونه.. 63
3-4- انجام آزمون کشش بر روی نمونههای آماده شده. 64
3-5- انجام آزمون خستگی… 65
3-5-1- مشخصات نمونههای تست خستگی… 66
3-5-2- آزمون خستگی کشش–کشش…. 67
3-6- آنالیز وزن سنجی حرارتی (TGA). 69
3-7- تصویربرداری SEM… 70
فصل 4- نتایج و بحث… 71
4-1- نتایج آنالیز وزنسنجی حرارتی (TGA). 72
4-2- نتایج تست کشش…. 76
4-3- نتایج آزمون خستگی… 78
4-3-1- ترسیم منحنی S-N با بهره گرفتن از روابط مختلف خستگی… 84
4-3-2- مقایسه منحنیهای S-N کامپوزیتهای تولید شده به وسیله فرایندهای دستی و VIP.. 90
4-3-3- مقایسه منحنیهای S-N به دست آمده در فرایندهای ساخت VIP و دستی با استاندارد GL.. 92
4-4- نتایج تصویربرداری SEM… 97
4-4-1- نتایج تصویربرداری SEM از سطوح شکست خستگی نمونههای دستی… 97
4-4-2- نتایج تصویربرداری SEM از سطوح شکست خستگی نمونههای VIP.. 102
4-4-3- مقایسه مکانیزمهای واماندگی خستگی برای نمونههای دستی و VIP.. 107
فصل 5- نتیجهگیری و پیشنهادات… 110
5-1- نتیجهگیری… 111
5-2- پیشنهادات… 113
6- مراجع.. 114
– مقدمه
1-1- کلیات
افزایش تأثیرات منفی انرژی فسیلی بر روی محیط زیست، مانند گرم شدن جهانی و بحران در دسترس بودن انرژی، بسیاری از کشورها را بر آن داشته است که از انرژیهای جایگزین دیگری مانند انرژی خورشید، باد و خورشید-هیدروژن استفاده کنند. این انرژیها تجدیدپذیر و دوستدار محیط زیست هستند، به گونهای که پاسخگوی تقاضای روزافزون بشر برای انرژی میباشند. انرژی باد، سریعترین منبع انرژی رو به رشد در جهان، یک منبع انرژی تجدیدپذیر و تمیز است. اکنون کشورهای بسیاری، به خصوص در اروپا، ایالات متحده آمریکا، چین و ملل دیگر، توجه خاصی به این منبع انرژی دارند ]1[.
بر اساس اطلاعات سازمان انرژیهای نو ایران (سانا)،استفاده از انرژی باد در طول سالیان اخیر بیشترین رشد را در مقایسه با سایر انرژیهای نو تجربه کرده است و توربینهای بادی هر روز بهینهتر و با ظرفیت توان بیشتر به بازار عرضه میشوند. تاریخچه انرژی بادی یک سیر تکاملی را به استفاده از قطعات سبک و ساده برای به حرکت درآوردن پرهها بوسیله نیروی بازدارنده[1] طی کرده است. آسیابهای بادی که در قدیم مورد استفاده قرار میگرفتند نخستین نوع توربینهای بادی بودند که به عقیده تمامی کارشناسان نخستین بار توسط ایرانیان به کار گرفته شد ]2[.
با وجود این پیشینه ارزشمند تاریخی و علیرغم پتانسیلهای موجود و مناطق مستعد بادخیز کشور، توسعه صنعت باد در ایران با پیشرفت مناسبی روبرو نشده است. در حال حاضر در وزارت نیرو، نصب MW5000 نیروگاه تجدیدپذیر در قانون برنامه پنجم توسعه هدفگذاری شده است که از این میزان MW4500 آن برای توسعه باد در نظر گرفته شده است و میتوان گفت در پنج سال آینده قریب به MW4000 بازار برای توسعه بخش خصوصی وجود خواهد داشت. هم اکنون سایتهای بادی بینالود و منجیل، بزرگترین سایتهای بادی کشور محسوب شده که تقریبا MW100 از برق مورد نیاز کشور را تامین می کنند، این مقدار سهم ناچیزی از مقدار کل انرژی برق تولید شده در کشور را تشکیل میدهد ]2[.
اما بر خلاف رویه موجود در داخل کشور، سایر کشورهای جهان به طور گسترده در راستای توسعه صنعت بادی خود گام برداشته اند و میزان انرژی الکتریکی تولید شده بوسیله باد روز به روز سهم بیشتری از کل انرژی تولیدی جهان را تشکیل میدهد. به عنوان نمونه ای از سیاستگذاریهای کلان در این زمینه میتوان به تصمیم اتحادیه اروپا برای تولید 20% از انرژی خود از منابع پاک تا سال 2020 اشاره کرد. شکل 1-1 ظرفیت کلی انرژی بادی تولیدی در جهان را تا سال 2011 را نشان میدهد ]2[.
شکل 1-1- ظرفیت کلی انرژی بادی تولیدی در جهان تا سال 2011 ]2[.
جدول1-1 نیز میزان ظرفیت نیروگاههای بادی نصب شده در کشورهای شاخص استفاده کننده از انرژی باد را نشان میدهد ]2[.
جدول1-1- ظرفیت نیروگاههای بادی نصب شده در کشورهای پیشرو ]2[.
نام کشور
مجموع ظرفیت نیروگاههای بادی (گیگاوات)
چین
65
ایالات متحده
48
آلمان
30
اسپانیا
23
هند
16
فرانسه
8
اغلب پرههای توربین، چه کوچک و چه بزرگ، قسمتهای اصلی مشابهی دارند: پرهها، شفتها، چرخدندهها، ژنراتور، و یک کابل (برخی از توربینها ممکن است دارای جعبه دنده نباشند). کلیه این قسمتها با هم کار می کنند تا انرژی باد را به الکتریسیته تبدیل نمایند. در این بین، پره یکی از مهمترین اجزای توربینهای بادی است که وظیفه آن تولید نیروی
فرم در حال بارگذاری ...
[یکشنبه 1398-07-14] [ 09:58:00 ب.ظ ]
|