دانلود پایان نامه ارشد: حسن و قبح ذاتی و نسبت آن با وظیفه گرایی و غایتگرایی اخلاقی |
دارد. به عبارت دیگر سوال این است که از آنجایی که حسن و قبح ذاتی/عقلی نظریهی مختار علمای شیعه بوده است و به مرور زمان پشتوانه بسیاری از اعتقادات شیعه شده است، با کدام نظریهی اخلاقی غایت گرایانه و یا وظیفه گرایانه سازگار است.
کلمات کلیدی: خوبی و بدی- ذاتی/عقلی- الهی/شرعی – وظیفهگرایی – غایتگرایی
فهرست
مقدمه……………………………………………………………………………………………………………….
فصل اول : مفهوم شناسی حسن وقبح……………………………………………………………………
بخش اول: معنای حسن و قبح……………………………………………………………………………………..
ناشناختگرایی………………………………………………………………………………………………
شهود گرایی………………………………………………………………………………………………….
تعریف گرایی………………………………………………………………………………………………..
بخش دوم: واقعیت اخلاقی…………………………………………………………………………………………
سطوح واقع گرایی………………………………………………………………………………………..
بخش سوم: حسن و قبح ذاتی…………………………………………………………………………………….
معانی حسن وقبح از دیدگاه اشاعره و عدلیه…………………………………………………….
معانی ذاتی و عقلی………………………………………………………………………………………
فصل دوم: نظریات وظیفهگرا…………………………………………………………………….
بخش اول: نظریه اخلاقی کانت……………………………………………………………………….
امور پیشینی در عقل عملی………………………………………………………………………………
ارادهی خیر به عنوان خیرمطلق………………………………………………………………………..
اراده و وظیفه……………………………………………………………………………………………..
امر مطلق ……………………………………………………………………………………………………..
غایت در اخلاق کانت……………………………………………………………………………………
ارزیابی نظریهی اخلاقی کانت…………………………………………………………………………
بخش دوم: شهودگرائی………………………………………………………………………………………………
عینی بودن اخلاق …………………………………………………………………………………………
وظیفه در اخلاق شهودگرا……………………………………………………………………………….
شهودگرایی دیوید راس………………………………………………………………………………….
مبانی شهودگرایی راس …………………………………………………………………………………
ارزیابی نهایی شهودگرایی……………………………………………………………………………….
بخش سوم: نظریه امر الهی…………………………………………………………………………………………
ادله اشاعره……………………………………………………………………………………………………..
ارزیابی حسن و قبح شرعی……………………………………………………………………………..
فصل سوم: نظریههای غایت گرا………………………………………………………………………..
بخش اول: خودگرائی…………………………………………………………………………………….
خودگروی روانشناختی ………………………………………………………………………………..
بخش دوم: سودگرائی ……………………………………………………………………………………..
سودگرایی جرمی بنتام………………………………………………………………………………………
سودگرایی جی.ای. میل ……………………………………………………………………………………
تعریف خوبی از نظر میل…………………………………………………………………………………..
ارزیابی سودگرائی…………………………………………………………………………………………….
غایتگروی و حسن و قبح ذاتی ……………………………………………………………………….
بخش سوم: غایتگرایان مسلمان ………………………………………………………………………
تعریف مفاهیم اخلاقی ……………………………………………………………………………………
معیار فعل اخلاقی ………………………………………………………………………………………….
حسن و قبح ذاتی ………………………………………………………………………………………….
غایت اخلاق ………………………………………………………………………………………………….
نقش نیت و حسن فاعلی …………………………………………………………………………………
حسن و قبح عقلی …………………………………………………………………………………………..
ارزیابی غایتگرایی اخلاقی آیت الله مصباح ………………………………………………………
نتیجهگیری ……………………………………………………………………………………………………..
اخلاق اسلامی؛ وظیفهگرا یا غایتگرا؟ ………………………………………………………………
منابع …………………………………………………………………………………………………………….
فرم در حال بارگذاری ...
[دوشنبه 1398-07-15] [ 12:18:00 ق.ظ ]
|