در کاهش غلظت آفلاتوکسین داشتند درصد کاهش غلظت آفلاتوکسین M1 در دوغ 05/0 میکروگرم بر لیتر در انتهای زمان تخمیر22 درصد و در انتهای 21 روز نگهداری 31 درصد و در دوغ 1/0 مایکروگرم بر لیتر به ترتیب 4/22 و 28 درصد بود. در نمونه هایی که دارای غلظت آفلاتوکسین بیشتری بودندکاهش رشد استرپتوکوکوس ترموفیلوس را به طور معنی داری (p<0/01) شاهد بودیم. اثر چربی بر روی افزایش رشد لاکتوباسیلوس دلبروکی زیر گونه بولگاریکوس و کاهش غلظت آفلاتوکسین به طور معنی داری(p<0/01) مشهود بود.
لغات کلیدی: آفلاتوکسین M1 ، باکتری های آغازگر ماست، چربی، کروماتوگرافی مایع با عملکرد بالا، زمان نگهداری
1-1- مقدمه
مایکوتوکسین ها متابولیت های ثانوی هستند که به وسیله گونه های قارچی تولید شده و بر روی انسان حیوانات و میکروارگانیسم ها اثر سمی دارند. تاکنون در حدود هزار نوع از مایکوتوکسین ها شناخته شده اند که حدود 30 تا 40 نوع از آن ها از نظر فرمول شیمیایی شناسایی وسمیت آن ها به اثبات رسیده است. از میان مایکوتوکسین ها ،آفلاتوکسین ها به خاطر اثرات بالقوه سرطان زایی،ناقص الخلقه زایی و جهش زایی اهمیّت بیشتری دارند و در ایجاد سرطان کبد، هپاتیت مزمن و سیروز کبد مؤثرند. آفلاتوکسین M1 از مشتقات 4- هیدروکسی آفلاتوکسین B1 می باشد که در شیر پستاندارانی که خوراک حاوی آفلاتوکسین B1 را مصرف می کنند، دفع می شود(آدامز و مود،2000).
 

/>آفلاتوکسین ها اغلب در محصولات کشاورزی پیش از برداشت آنها تولید می شوند. بعد از برداشت محصول نیز چنانچه خشک کردن آن به تأخیر بیافتد و یا درطی نگهداری در انبار، رطوبت از حد بحرانی تجاوز کند، شرایط برای رشد قارچ های مولد توکسین آماده شده و آلودگی اتفاق می افتد.آفلاتوکسین ها در انواع مختلف مواد غذایی و محصولات کشاورزی از جمله شیر ، پنیر ، ذرت ، بادام زمینی ، پنبه ، گردو ، فندق ، بادام و انجیر شناسایی شده اند. این ترکیبات ممکن است در گوشت طیور و دام هایی که با غذای آلوده به آفلاتوکسین ها تغذیه شده اند نیز ظاهر شوند. ذرت ، بادام زمینی و پنبه از محصولاتی هستند که بسیار مستعد آلودگی به آفلاتوکسین ها می باشند(کریم و همکاران،1378). دوغ یکی از فرآورده های تخمیری شیر است که می توان از ماست، آب کره و یا آب پنیر تهیه کرد. دوغ تهیه شده در این کارخانه از ماست می باشد و به دو نوع گازدار و بدون گاز

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...