پایان نامه بررسی جایگاه اصل فردیکردن مجازاتها در حقوق جزای افغانستان |
آمد.
کلیدواژهها
فردیکردن، اقداماتتامینی، سزادهی، محاکمه، ظرفیت جنایی، بزهکاری و محکومیت.
فهرست مطالب
کلیات تحقیق
(مقدمه، بیان مسئله، سؤالات تحقیق،
فرضیه ها، روش و ضرورت تحقیق)
مقـدمه.. 1
1…. بیان مسئله تحقیق.. 5
الف) سوال اصلی 6
ب) سؤالات فرعی: 6
فرضیه های تحقیق.. 7
الف) فرضیه اوّل 7
ب) فرضیه دوّم 8
4.پیشینهای تحقیق.. 8
5…. روش تحقیق.. 9
6…. ضرورت تحقیق.. 9
بخش اول
مفاهیم، کلیات و ریشههای فکری
1-2 فصل اوّل: مفاهیم، کلیات و اصول اساسی 12
1-1-1………. گفتاراول: مفاهیم 13
1-2-1-2. جبرگرایی بزهکارانه.. 13
1-1-1-2. پرونده شخصیت…. 13
1-1-1-3. حالتخطرناکی… 14
1-1-1-4. سزاگرایی… 14
1-1-1-5. مسوولیت اخلاقی… 15
1-1-1-6. مسوولیت اجتماعی… 15
1-1-1-7. اقداماتتامینی… 16
1-1-1-8. دفاع اجتماعی… 16
1-1-1-9. اصلاح و درمان.. 17
1-1-1-10. بازپروری اجتماعی… 18
1-1-1-11. بازدارندگی… 18
1-1-1-12. پیشگیری… 19
1-1-2. گفتار دوم: کلیات 20
1-1-2-1. پیشینه ای تاریخی اصل فردیکردن.. 20
الف) دوره انتقام خصوصی… 20
ب) دوره ای دادگستری عمومی… 21
ج) دوره قصاص و اصل شخصی شدن جرایم و مجازاتها. 24
د) دوره پیشرفت علوم و اصل فردیکردن مجازاتها. 27
1-1-2-2. انواع فردیکردن.. 31
الف) فردیکردن معطوف به واکنش های تبعیض آمیز.. 31
ب) فردیکردن معطوف به مجازات عادلانه.. 32
ج) فردیکردن معطوف به اصلاح، درمان و بازپروری اجتماعی… 33
1-1-3. گفتارسوم: اصل فردیکردن و اصول دیگرحقوقجزا 35
1-1-3-1. رابطه اصل فردیکردن با اصول عام حقوقجزا 35
الف) اصل قانونی بودن و نسبت آن با اصل فردیکردن مجازاتها. 36
ب) اصل شخصی شدن و نسبت آن با اصل فردیکردن.. 40
ج) اصل عدم تبعیض و رابطه آن با اصل فردیکردن.. 42
1-1-3-2. اصول ناظر بر محاکمه مجرمان و اصل فردیکردن.. 45
الف) اصل مستند و مستدل بودن و اصل فردیکردن.. 46
ب) اصل صلاحیت انحصاری مراجع قضایی و اصل فردیکردن.. 51
ج) اصل قضامندی مجازاتها و نسبت آن با اصل فردیکردن.. 56
خلاصه و نتیجه گیری فصل اول.. 59
1-3 فصل دوّم: ریشه های فکری اصل فردیکردن 62
1-2-1. گفتار اوّل: مکتبتحققی (اثباتی) 63
1-2-1-1. معرفی بنیانگذاران مکتبتحققی… 63
الف) سزارلمبروزو. 64
ب) آنریکوفری… 65
ج) گاروفالو.. 67
1-2-1-2. اصول بنیادین… 69
الف) جبری بودن بزهکاری… 69
ب) عدم مسؤولیت اخلاقی مجرم.. 71
1-2-1-3. ملاک واکنش علیه پدیدهای مجرمانه.. 73
1-2-1-4. دست آوردها. 80
الف) دسته بندی(فردیکردن)مجرمان و مجازات آنها. 80
ب) جانشینهای کیفری(اقداماتتامینی). 82
ج) اقدامات پیشگیرانه.. 85
1-2-1-5. انتقادات علیه مکتبتحققی… 87
الف) فرض مجرم مادرزاد.. 88
ب) فقدان اراده ای آزاد مجرم در ارتکاب جرم.. 90
ج) مجازاتهای نامعین… 91
د) امنیت محوری و نقض آزادی های فردی و کرامت انسانی… 94
1-2-2. گفتار دوم: مکتب دفاع اجتماعی (جنبش دفاع اجتماعی) 96
1-2-2-1. نگاه کلّی در مورد جنبش دفاع اجتماعی… 96
1-2-2-2. اصول عام مکتب دفاع اجتماعی… 100
1-2-2-3. شاخه های فکری… 101
الف) نظریه آدولف پرینس….. 101
ب) نظریه های فیلیپو گراماتیکا و مارک آنسل… 104
1-2-2-4. دست آوردها. 105
خلاصه و نتیجه گیری فصل دوم.. 108
بخـش دوّم
اصل فردیکردن در فرایند دادرسی و اجراء
2-1. فصل اوّل: شخصیت بزهکارانه،حالتخطرناکی و پرونده شخصیت 112
2-1-1. گفتاراول: شخصیت بزهکارانه 113
2-1-1-1. عوامل تاثیرگذار بر شخصیت بزهکار. 113
الف) عوامل زیستی… 113
ب) عوامل روانی… 116
ج) عوامل اجتماعی و محیطی… 119
2-1-1-2. حالتخطرناکی و شخصیت (نظریه کین برگ). 122
الف) هسته ای سرشتی… 122
ب) متغیرهای آسیب شناختی… 123
ج) وظیفه ای اخلاقی… 124
2-1-1-3. شیوه های ابتدایی واکنش روانی(نظریه دوگرف). 127
الف) تحمل احساس بی عدالتی… 127
ب) تحریف در نحوه ای وابستگی به محیط… 128
ح) انگیزش جرایم(نظریه میرای لوپز). 129
2-1-2. گفتار دوم: حالتخطرناکی و پرونده شخصیت 131
2-1-2-1. حالتخطرناکی و مراتب آن.. 131
الف) حالتخطرناکی فوق العاده (وخیم ترین نوع حالتخطرناکی). 131
ب) حالت متوسط (بالنسبه)خطرناکی… 132
ج) حالتخطرناکی ضعیف…. 133
2-1-2-2. پرونده شخصیت…. 135
الف) مفهوم پرونده شخصیت…. 138
ب) جوانب پرونده شخصیت…. 140
ج) اهداف پرونده شخصیت…. 142
خ)پرونده شخصیت در نظام دادرسی اطفال بزهکار. 143
خلاصه و نتیجه گیری فصل اول.. 148
2-2. فصل دوم: اصل فردیکردن در فرایند اجرایی شدن.. 151
2-2-1. گفتاراول: مجازات و اقداماتتامینی 152
2-2-1-1. مبانی مسؤولیت جزایی کلاسیکها. 153
الف) آزادی اراده مجرم در ارتکاب جرم.. 153
ب) مسؤولیت اخلاقی مجرم.. 155
2-2-1-2. مجازات؛ اقداماتتامینی و حقوقجزای افغانستان.. 157
الف) نقد چند مورد از قانونجزای افغانستان.. 159
ب) مجازاتها در رویارویی با اقداماتتامینی… 163
ج) زمینه های اقداماتتامینی در حقوقجزای افغانستان.. 166
2-2-2. گفتار دوم: فردیکردن، اقداماتتامینی و حقوقجزای افغانستان 170
2-2-2-1. اقداماتتامینی بدنی… 171
الف) اقدامات درمانی پزشکی… 171
ب) اقدامات روان درمانی… 173
2-2-2-2. اقداماتتامینی محدود کنندهای آزادی… 175
الف) ممنوعیت از اشتغال به کسب، شغل و یا حرفه ای معین… 175
ب) اخراج بیگانهها از کشور. 177
ج) ممنوعیت اقامت در محل معین… 177
2-2-2-3. اقدامات سلب کنندهای آزادی… 178
الف) اقدامات حمایتی… 178
نگهداری اطفال به خانه.. 179
نگهداری بیکاران و ولگردان درکارگاه های صنعتی… 182
ب) اقدامات تربیتی و کانون اصلاح و تربیت برای کودکان.. 185
محیط آزاد(باز). 186
الف) حبس در منزل.. 187
ب) اشتغال به کارهای عام المنفعه.. 188
محیط نیمه باز. 191
محیط بسته.. 192
ج) اقدامات بازدارنده(تبعید و تیمارستان). 193
مجرمین به عادت و تبعید… 193
مجرمان مادرزادی… 194
مجرمان مختل المشاعر(دیوانه). 195
2-2-2-3. اقداماتتامینی مراقبتی… 196
الف) آزادی مشروط… 197
ب) تعلیق مجازات…. 199
خلاصه و نتیجه گیری فصل دوم.. 201
2-2-3. نتیجه گیری نهایی.. 206
2-2-3-1. پیشنهادات.. 210
الف) پیشنهادات پیشگیرانه.. 210
ب) پیشنهادات مبارزه با جرایم.. 211
درحوزهای عدلی قضایی: 211
در حوزه قانونگذاری: 213
منابع وماخذ.. 216
الف) کتابها 216
ب) مقاله ها 217
ج)قوانین 220
کلیات تحقیق
(مقدمه، بیان مسئله، سؤالات تحقیق،
فرضیه ها، روش و ضرورت تحقیق)
مقـدمه
همانگونهکه میدانیم، جرم یک پدیدهای زیستی، روانی و اجتماعی است که از وضعیت درونی فرد و شرایط حاکم بر جامعه بیرون میآید. درکنار پدیدهای مجرمانه واکنش علیه آن نیز یک فرایند همیشگی به نظر میآید و این فرایند همزاد جرایم در جامعه بوده است. اما جریان کیفردهیهمانند الگوهای دیگرجامعه دایماً در تغییر و تحول بوده است«…تغییر و تحول مجازاتها، چه از نظرشکل و ماهیت و چه از نظر اجراء تحت تاثیرعوامل مختلفی از جمله آداب و رسوم اجتماعی، عوامل اقتصادی، سیاسی، و مذهبی و…[قرار داشته است]…»(صفاری،1386، صص 33-34). علاوه بر اینکه قلمرو مجازات از گذشتهها بدینسو تغییر یافته است (شمولیت نسبت جرم به همه موجودات زنده اعم از نبات، حیوان و انسان)، و امروز نسبتجرم و اعمالمجازات منحصر به انسانهایبزهکاریکه، عاری از برخیاستثناها بوده باشند،گردیده است؛ اشکال مجازات از نظر نرم و خشن بودن نیز دگرگونی چشمگیرییافته است. «شکلهای اصلی کیفردادن مجرمان تا قرن نوزدهم [در غرب]، به کنده گذاشتن افراد، شلاق زدن، داغ کردن با آهنگداخته، یا به دارآویختن بود…» (گیدنز، 1376، ص 145).
در دنیایاسلام، همزمان با ظهور دین مقدس اسلام، هم در مورد برچسپ مجرمانه به مجرم و هم در شیوهای مجازات تغییرات اساسی بوجودآمد. برای نمونهمجرمانیچون: طفل، دیوانه، مُکره و مُضطر از مجازات معاف گردید، اگرچه قصاص یک نهاد مجازات قبل از اسلام بوده است ولی با ظهوراسلام طرز اجرای آن تغییرکرد و در هنگام اجرای قصاص شرایط عادلانهتری وضع شد(شرایط قصاص نفس و قصاص عضو) و به نکات ریزتری توجهگردید(مطرح شدن بحث تداخل در قصاص نفس و قصاص عضو)، همچنان اجرای حدود و تعزیرات. بنابراین همه موارد یادشده میرساند که از یکطرف قلمرو جرایم و مجازاتها از نظرشمول تغییریافته و از سوی دیگر ماهیت مجازاتها نیز دگرگونی قابل ملاحظه داشته است. خوشبختانه بررسی نشان میدهد که ماهیت مجازاتها از یک حالت غیرعادلانه، خشن و توام با شکنجه، نامناسب با وضعیت و شخصیت بزهکار به سمت عادلانهترشدن، مناسبترشدن و انسانیتر تحول یافته است.
با اینوجود، تغییراتی بوجودآمده و اصلاحات پدیدآورده شده در مسیرالگوی واحدی واکنش علیه پدیدهای مجرمانه قابل ردیابی اند که پایه آن را دانش خاص شکل میدهد. این الگو در پی تحقق اهدافی، چون: «حمایت از حقوق جامعه، بزه دیدگان، [تامین] امنیت، نظم عمومی وآزادی های فردی و… »( نیازپور، 1393، ش 1، ص 50)، بوده است. بنابراین حقوقکیفری برای بدست آوردن اهداف بالا «صرفاً به سرکوبگری تکیه کرده و با رویکرد ایستا به مداخله و حضور بزهکار در فرایندکیفری مینگرد…»(نیازپور، همان،ص 50)، دانشیکه حقوقجزای سنتی بر پایهای آن رشد و بالندگییافته، اساساً جنبهی فلسفی و تحلیلیداشته و از یافتههای تجربی بهرهای نداشته است. به نظرمیرسد حقوقجزای سنتی، به همینعلت و عللدیگر بر پایهای الگویواحد (سزادهی) استوار بوده است. ولی امروز این الگو بر اساس عوامل زیادی دچار دگرگونی شده است.
مهمترین عواملمذکور، جهانی شدن ارزشهای انسان گرایانهای، چون حقوق بشر، آزادی، عدالت و…، گسترش و توسعهعلوم انسانی و مخصوصاً راه یافتن برخی از رشتههای علمی، چون:جرمشناسی، جامعهشناسی، روانشناسی، زیستشناسی و…در عرصه حقوقجزا میباشد. طوریکه گرایشهایگذشته بر مبنای عواملیاد شده«تعدیلیافته و زمینهای پیدایش راهبردهای نو پدید به اینعرصه[موجبات] شکسته شدن انحصار مطلق بینش سرکوبگرایانه را فراهمساخته است…»(همان، ص50). در کنار تغییراتی بوجودآمده در ابعاد دیگرحقوقجزا، اهداف واکنش علیه پدیدهای مجرمانه نیز تا حدودی زیادی دچار دگرگونیگردیده است. چنانکه گذشت، عمدهترین اهداف حقوقجزای سنتی، تامین نظم و امنیت جامعه، تحقق عدالت اجتماعی و بطور بسیار محدود آزادیهای فردی و پدیدآوردن بازدارندگی و…بودند؛ اما مهمترین اهداف حقوقجزا، پس از اینتحولات، بازپروری؛ اصلاح و درمان و تربیت، بیخطرسازی؛ خنثیسازی و مجازات بزهکاران به منظور دفاع از جامعه، حفظ نظم و امنیت و آزادیها و حقوق فردی است.
به اینترتیب رای و نظر متخصّصان رشتههای علوم دیگرکه در بالا از آنها یادکردیم، در عرصهای حقوقجزا و امور جزاییضروری پنداشته شد. جایگاه پرونده شخصیت برای مجرمان در اینجا ریشهیابی میشود. متخصّصان و مشاوران در رشتههای فوق پس از ارتکاب جرم توسط مجرم، همه ابعاد زندگی فردی و اجتماعیمجرم را مورد تحقیق و بررسی قرار میدهند و پس از تکمیل پرونده شخصیت آن را تحویلمحکمه میدهند تا راجع بهمجرم خاص حکم مناسبصادر کند. تشکیل پرونده شخصیت و اصل فردیکردن مجازاتها دو موضوع بسیار مرتبط باهم اند و از نظرعرض وجود در پهنهای حقوقجزا نیز توام بوده اند. توامیتی بوجودآمدن این دو موضوع بسیار مهم، در حوزهای حقوقجزا، نیز به همین تحولات ذکرشده بر میگردد. یعنی با ورود رشتههای گوناگون علمی(علوم انسانیجنایی) در حوزهای حقوقجزا دست آوردهای زیادی داشت؛ از جمله این دست آوردها میتوان به دو دست آورد مهم آن که عبارت از رسمیت یافتن تشکیل پرونده شخصیت و اصل فردیکردن مجازات مجرمان میباشند، اشاره نمود. پیوند تشکیل پرونده شخصیت و اصل فردیکردن مجازاتها، بیشتر هنگامی آشکار میگردد که، از یک جهت وابستگی فردی کردن مجازاتها با پرونده شخصیت مورد بررسی قرار بگیرد؛ از طرف دیگر هرگاه اعمال مجازات فردی نشود، تشکیل پرونده شخصیت معنی واقعیخود را از دست میدهد. اگرچه ممکن است تشکیل پرونده شخصیت در اعمال مجازات به منظور تامین عدالت، امر ضروری به نظر بیاید ولی کارآیی اصلی خود را نخواهد داشت.
فرم در حال بارگذاری ...
[یکشنبه 1398-07-14] [ 08:08:00 ب.ظ ]
|