پایان نامه تاثیرسرمایه فکری،نوآوری واستراتژی سازمانی بر عملکرد مالی شرکت مطالعه موردی بیمه ایران شعبه سرپرستی استان گیلان |
آیا سرمایه فکری، نوآوری سازمانی واستراتژی سازمانی بر عملکرد مالی بیمه ایران استان گیلان تاثیر مثبت ومعناداری دارد؟
فرضیه اصلی تحقیق حاضر این است که سرمایه فکری، نوآوری سازمانی و استراتژی سازمانی تأثیر مثبت معناداری بر شاخص عملکرد مالی بیمه ایران دارد.
هدف اصلی تحقیق حاضر سنجش تأثیر شاخصهای سرمایه فکری، نوآوری سازمانی، استراتژی سازمانی بر عملکرد مالی بیمه ایران.
تحقیق حاضر از حیث هدف از نوع تحقیقات کاربردی محسوب میشود و در زمره تحقیقات توصیفی_ پیمایشی قرار میگیرد. بر اساس محل تحقیق به دو گونه تحقیقات کتابخانهای و میدانی تقسیم میشود، در مرحله اول با استفاده از مطالعه کتابخانهای مؤلفهها شناساییشده سپس مؤلفهها به صورت میدانی مورد بررسی قرار گرفته است. جامعه آماری تحقیق حاضر مدیران نمایندگی بیمه ایران در استان گیلان که در 3 سال گذشته بنا بر گزارش دریافتی از سرپرستی بیمه ایران استان گیلان در بالاترین پرتفوی قرار داشتهاند که در قالب 175 نمایندگی بیمه ایران مشغول به کار میباشند و مؤلفهها در 120 نمایندگی بیمه ایران استان مورد پژوهش قرارگرفتهاند. در این پژوهش از روش نمونهگیری تصادفی ساده (قرعهکشی) استفادهشده و ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامه میباشد و تجزیه و تحلیل دادهها به وسیله نرمافزار spss و lisrel انجام گردیده است.
نتایج این تحقیق حاکی از آن است که دو مؤلفه سرمایه فکری و استراتژی سازمانی رابطه مثبت و معنیداری با عملکرد مالی شرکت داشته است و همچنین عدم تأثیرگذاری و معنادار نبودن مؤلفه نوآوری سازمانی بر عملکرد مالی را نشان میدهد.
واژههای کلیدی: سرمایه فکری، نوآوری سازمانی، استراتژی سازمانی، عملکرد مالی
فصل اول
کلیات تحقیق
فصل اول
1_1) مقدمه:
امروزه یکی از دغدغههای اساسی مدیران درک افق آینده شرکت و فرایند ایجاد ارزش از طریق داراییهای نامشهود است در واقع درک سرمایه فکری یا داراییهای نامشهود یک ضرورت تلقی میشود زیرا منابع نامشهودی مانند تحقیق و توسعه، ارتباطات، مهارتها و ظرفیت نوآوری موجب خلق ارزش شده و پایه اساسی مزیت رقابتی شرکتها و عملکرد تجاری برتر آنها میباشند در جوامع دانشمحور کنونی اهمیت بازده سرمایه فکری به کار گرفتهشده بسیار بیشتر از بازده سرمایههای مالی به کار گرفته شده است؛ این بدان معنا است که در مقایسه با سرمایه فکری، نقش و اهمیت سرمایههای مالی در تعیین قابلیت سودآوری پایدار کاهش چشمگیری یافته است. (شماخی، حبیبی،1393، ص 58)
سرمایه فکری در واقع بخش مهمی از داراییهای شرکت بیمه را تشکیل میدهند و در سالهای اخیر تلاشهایی برای شناخت و بهرهبرداری بهتر از این داراییها صورت گرفته است. بررسی تغییرات برخی شاخصهای منتخب سرمایه فکری در سالهای اخیر در سطح شرکتهای بیمه نشان میدهد برخی روند افزایشی، برخی کاهشی و برخی تغییرات نامنظمی را تجربه کردهاند. البته سرمایه فکری آنگاه تبدیل به یک دارایی استراتژیک برای شرکت میشود که در عملکرد رقابتی آن موثر باشد. (ذاکری و همکاران،1394، ص 2)
در نظریههای تکامل اقتصادی، نزدیک به یک قرن است که نوآوری نیروی محرکه رشد و توسعه اقتصادی شناخته شده است. در سالهای اخیر با ظهور اقتصاد دانشمحور، نوآوری نقش حیاتی تری در تحول ساختارهای اقتصادی و اجتماعی پیدا کرده است، به طوری که در بعضی از مقالات از اقتصادهای پیشرفته امروزی به عنوان اقتصادهای مبتنی بر نوآوری یاد میشود. همچنین در نیمقرن گذشته سیاستگذاران علاقه و توجه فزایندهای به توسعه سیاستهای نوآوری مبتنی بر دانش به عنوان نیرومحرکه توسعه اقتصادی پیداکردهاند. به بیان دیگر امروزه عواملی چون تغییرات محیطی، پیشرفتهای تکنولوژی و افزایش رقبا باعث شده است که کشمش و رقابتی بیپایان بین سازمانها به وجود آید. این درحالیکه سازمانها با گرایش به پذیرش نوآوری بیشتر، در پاسخ به تغییرات محیطی وهمچین گسترش قابلیتهای جدید که به آنها برای دستیابی به عملکرد بالاتر کمک مینماید، موفق تر خواهند بود. (چوپانی،1391، ص 37_36)
1-2) بیان مساله:
صنعت بیمه در اقتصاد کنونی جهان یکی از بخشهای پیشرو در بازار سرمایه است. بیمه به عنوان یکی از ابزارهای کارای مدیریت ریسک و تأمین امنیت و آرامش خاطر از یک سو سبب گسترش رفاه اجتماعی گردیده و از سوی دیگر باعث رشد سرمایه گذری شده و در پی آن، تولید با سرعت بیشتری رشد نموده اقتصاد رونق میگیرد. (کریمی،1392، ص 1)
در دنیای امروز که فضای تجاری بیشتر از گذشته رقابتی و غیرقابلپیشبینی شده، شرکتها برای ماندگاری و حوصل به اهداف تجاری ناچار به استفاده از رویکردهای متعالی و توسعهی شایستگیها و قابلیتهای خود در مواجهه با عدم اطمینان هستند. صنعت بیمه از جمله صنایع تأثیرگذار بر صنایع مختلف میباشد. از نظر سند نهایی چشمانداز بیستساله، صنعت بیمه کشور در بازار، به گونهای باشد که با سرمایهگذاریهای لازم و تاکید بر دانشمحوری به کسب مزیت رقابتی پایدار بپردازد. (حبیبی، مهرانی،1392، ص 4-3)
صنعت بیمه ایران در افق 1404 صنعتی است اقتصادی، عدالت محور، پایدار، سالم و قابلاعتماد، برخوردار از اخلاق حرفهای و عجین شده با جامعه که اطمینان را برای روند طبیعی زندگی آحاد مردم ایران و چرخه فعالیتهای اقتصادی (کشاورزی، صنعتی و خدماتی) کشور به شیوهای آسان، سریع و مشتری مدار با کمترین هزینه و به شکلی همهجانبه تأمین نموده است. (کریمی،1392، ص 199)
امروزه شرکتها با رقابت شدیدتری نسبت به گذشته مواجهاند و عملکرد مالی قوی هدف اصلی هر نهادی است. پس هر سازمانی میخواهد با روشهای مختلف عملکرد مالی خود را افزایش دهد. در سالهای اخیر، مزیت رقابتی محور استراتژی های رقابتی قرار گرفته است. شرکتها برای بهبود عملکرد و مقابله با رقبا، باید دارای مزایای رقابتی باشند تا بتوانند در شرایط پیچیده، عملکردی برتر داشته و خود را در بازارها حفظ نمایند. یکی از مشکلاتی که هم اکنون اکثر شرکتها و خصوصاً شرکتهای بیمه با آن مواجه هستند عملکرد مالی آنها چندان مناسب نیست. (رزاقی،1393، ص 2)
امروزه در صنعت بیمه به دلیل ورود شرکتهای متعدد بخش خصوصی، شرایط رقابتی ویژهای حکمفرما شده است به طوری که شرکتهای با عملکرد و توان رقابتی بالا، قادر به ادامه حیات خواهند بود، بنابراین ضرورت دارد تا این شرکتها ضمن ارزیابی عملکرد خود نسبت به سایر شرکتها، با شناسایی نقاط ضعف عملکرد زمینه را برای بهبود مستمر خود فراهم نمایند. (ایوبی و همکاران،1391، ص 202)
در سالهای اخیر عملکرد مالی بیمه ایران دچار ضعف و ناکارآمدی شده است، یکی از مهمترین نقاط ضعف شرکت بیمه ایران، افزایش نمایندگان غیرمتخصص ناتوان که نه تنها تأثیری بر ترمیم و فرهنگ بیمهای نداشته بلکه با ناسالم فروشی وزیر پا گذاشتن اصول حرفهای بیمه، بیمهگذاران را به سمت توقعات ناصحیح و خارج از قوانین و چارچوب تعریفشده کشاندهاند. یکی دیگر از دلایل ضعف عملکرد بیمه ایران کاهش سهم بازار میباشد که دلایل این ضعف، کم کاری این شرکت و تلاش بیش از اندازه شرکتهای رقیب عنوان شده است همچنین عدم وجود منابع کافی و یا عدم برنامه ریزی مطلوب در بخش منابع می باشد.(ضیاءالدینی،1394)
شرکتهای بیمه از مهمترین نهادهای مالی فعال در بازارهای مالی هستند که علاوه بر تأمین امنیت فعالیتهای اقتصادی، میتوانند از طریق ارائه خدمات بیمهای، نقش اساسی و تعیینکنندهای در تحرک و پویایی بازارهای مالی داشته باشند.اهمیت توجه به صنعت بیمه از بعد اقتصادی را میتوان با بیان نقش بیمه عنوان کرد زیرا از یک سو، با ایجاد امنیت و اطمینان،زمینه گسترش فعالیتهای تولیدی و خدماتی را فراهم میآورد و از سوی دیگر، نهادی مالی است که در تقویت بنیه اقتصادی جامعه نقشی اساسی دارد و سبب رشد اقتصادی میشود از این رو عملکرد مالی دلالت بر سلامت سازمانی داشته و سرانجام موجب بقای آن است. عملکرد بالا منعکسکننده اثربخشی و کارایی بالای مدیریت در استفاده از منابع شرکت است و این به نوبه خود در سطح وسیع به اقتصاد کشور کمک میکند.(محمودی، خمسه،1392،ص 28)
ما در این تحقیق سعی بر این داریم که ابزارهایی برای افزایش عملکرد مالی بیمه ایران معرفی کنیم که ازجمله آن سرمایه فکری، نوآوری سازمانی واستراتژی سازمانی می باشد.
سرمایه فکری، موضوع جدیدی است که به لحاظ نظری در چندساله اخیر در سطح جهانی مطرح شده است، اما از آنجایی که منبع پر ارزشی برای کشورها و سازمانها به حساب میآید، میزان رشد و توسعه آن بسیار بوده و به سرعت در حال تبدیل شدن به شاخصی در توسعهیافتگی شرکتهاست. در این میان امروزه به دلیل رقابتی شدن کسبوکار و جهانی شدن و انفجار فناوری، پدیده نوآوری و تمایز به عنوان ضرورت برای هر کشور مطرح هست. (kalkan,et al,2014,p701)
در دنیای امروز شاهد رشد اهمیت سرمایه فکری، به عنوان یک ابزار موثر برای افزایش رقابت شرکتها هستیم، در سازمانهای پویا به سرمایه فکری به عنوان اصلیترین سرمایه سازمان نگریسته و مشاهده میشود در
فرم در حال بارگذاری ...
[یکشنبه 1398-07-14] [ 07:25:00 ب.ظ ]
|