پایان نامه تلفیق دانش بومی و نوین در مدیریت پایدار مراتع (مطالعۀ موردی شهرستان دماوند) |
مقدمه……………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 1
بیان مسئله………………………………………………………………………………………………………………………………………… 4
اهمیت و دلایل انتخاب موضوع………………………………………………………………………………………………………….. 5
اهداف تحقیق……………………………………………………………………………………………………………………………………. 8
فصل دوم : ویژگیهای مرتع و وضعیت مراتع در ایران و منطقۀ دماوند
مقدمه……………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 10
1- تعاریف مرتع…………………………………………………………………………………………………………………………………. 10
2- اهمیت مراتع……………………………………………………………………………………………………………………………….. 14
3- تخریب مراتع……………………………………………………………………………………………………………………………….. 18
4- کمیت و کیفیت مراتع ایران………………………………………………………………………………………………………….. 21
5- سیمای مراتع استان تهران……………………………………………………………………………………………………………. 26
6- سیمای مراتع شهرستان دماوند…………………………………………………………………………………………………….. 26
مرتعداران منطقۀ دماوند و مراتع مورداستفادۀ آنها…………………………………………………………………………….. 28
فصل سوم : مروری بر ادبیات موضوع و چارچوب نظری
بخش اول : الف) ادبیات موضوع
ب) بررسی مطالعات مربوط به مدیریت مراتع
مقدمه……………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 31
بخش اول : الف) ادبیات موضوع…………………………………………………………………………………………………………. 33
مدیریت مشارکتی سنتی برای حفظ مراتع…………………………………………………………………………………….. 38
دامداران عشایری و چگونگی بهره برداری آنها از مراتع………………………………………………………………………… 40
دامداران روستایی و بهره برداری از مراتع……………………………………………………………………………………………. 45
دانشبومی و بهره برداری بهینه از مراتع……………………………………………………………………………………………… 47
مدیریت مشارکتی ساختهشده توسط دولت برای حفظ مراتع…………………………………………………………. 51
طرحهای مرتعداری……………………………………………………………………………………………………………………………. 53
تعاونیهای مرتعداری………………………………………………………………………………………………………………………… 61
نتیجهگیری………………………………………………………………………………………………………………………………………… 65
(الف)
ب) بررسی مطالعات مربوط به مدیریت مراتع…………………………………………………………………………………….. 68
الف ـ بررسی مطالعات مدیریتهای مشارکتی سنتی برای حفظ مراتع………………………………………………… 69
ب ـ بررسی مطالعات مدیریتهای مشارکتی ساختهشده توسط دولت برای حفظ مراتع……………………… 73
بررسی و نقد منابع مرتبط با عنوان…………………………………………………………………………………………………….. 76
بخش دوم : چارچوب نظری
مقدمه……………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 78
دانشبومی، ویژگیها و اهمیت آن…………………………………………………………………………………………………… 79
1-1- مفهوم دانشبومی…………………………………………………………………………………………………………………….. 79
2-1- اهمیت دانشبومی……………………………………………………………………………………………………………………. 83
3-1- ویژگیهای دانشبومی……………………………………………………………………………………………………………….. 87
4-1- بیاهمیت شمردن بومیان و دانش آنها……………………………………………………………………………………… 91
5-1- بیتوجهی به دانشبومی از دلایل شکست برنامه های توسعه……………………………………………………… 97
6-1- توجه برنامهریزان توسعه به دانشبومی………………………………………………………………………………………. 98
7-1- دانشبومی راهی برای دستیابی به توسعه…………………………………………………………………………………. 101
8-1- دانش رسمی……………………………………………………………………………………………………………………………. 103
9-1- تلفیق دانش بومی و رسمی………………………………………………………………………………………………………. 107
2- بهره برداری پایدار از منابع طبیعی…………………………………………………………………………………………………. 109
1-2- مفهوم توسعۀ پایدار………………………………………………………………………………………………………………….. 109
2-2- حفاظت از منابعطبیعی در توسعۀ پایدار……………………………………………………………………………………. 111
3-2- کاربرد دانشبومی در توسعۀ پایدار……………………………………………………………………………………………. 112
فصل چهارم : روش تحقیق
روش تحقیق……………………………………………………………………………………………………………………………………… 115
سؤالات مربوط به چگونگی مدیریت مراتع میان عشایر شهرستان دماوند…………………………………………….. 123
سؤالات مربوط به چگونگی مدیریت مراتع در میان دامداران روستایی شهرستان دماوند……………………… 125
سؤالات مربوط به کارشناسان ادارۀ منابعطبیعی شهرستان دماوند……………………………………………………….. 127
فصل پنجم : یافته های تحقیق؛ دانشبومی در مدیریت مرتع
مقدمه………………………………………………………………………………………………………………………………………………. 131
مدیریت مرتع در میان تیرۀ حسینی…………………………………………………………………………………………….. 131
مدیریت مرتع در میان تیرۀ النچری……………………………………………………………………………………………… 146
(ب)
مدیریت مرتع در میان دامداران روستای هویر…………………………………………………………………………….. 162
مصاحبه با کارشناسان منابعطبیعی………………………………………………………………………………………………. 174
فصل ششم : نتیجهگیری و پیشنهادات
1- تعیین ظرفیت درست مراتع از طریق تعامل دانش بومی و رسمی……………………………………… 193
2- تعیین تاریخی مناسب جهت ورود و خروج دام به مراتع از طریق تعامل دانش بومی و رسمی 194
3- بهبود وضعیت مراتع فقیر با بهره گرفتن از شیوۀ قرق از طریق تعامل دانش بومی و رسمی….. 195
4- بذرپاشی مراتع با بهره گرفتن از تعامل دانش بومی و رسمی……………………………………………………… 196
5- بهینهسازی سطح جمعآوری آب باران از طریق تعامل دانشبومی و نوین…………………………. 197
6- بهینهسازی آب انبار از طریق تعامل دانشبومی و نوین………………………………………………………… 198
7- دادن فرصت لازم جهت آمادگی پوششگیاهی مراتع حریم روستا در فصل بهار از طریق تعامل دانش بومی و نوین 198
*منابع تحقیق
الف) منابع فارسی…………………………………………………………………………………………………………………………… 201
ب) منابع لاتین………………………………………………………………………………………………………………………………. 207
* پیوست……………………………………………………………………………………………………. 208
فهرست جداول و تصاویر
عنوان جدول صفحه
جدول شمارۀ (1): ارزش های غیرتجاری جنگل و مرتع در ایران ……………………………………………. 16
جدول شمارۀ (2): درصد هرز آب تولیدی، مهارشده و نفوذیافته در خاکهای با پوشش متفاوت 20
جدول شمارۀ (3): رابطۀ پوششگیاهی و فرسایش خاک…………………………………………………………… 20
فرم در حال بارگذاری ...
[یکشنبه 1398-07-14] [ 10:16:00 ب.ظ ]
|