دانلود پایان نامه : بررسی وضعیت توانمندسازی روانشناختی کتابداران کتابخانههای دانشگاهی شهر تهران از دیدگاه آنان |
![]() |
تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :
(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)
چکیده
هدف: در این پژوهش وضعیت توانمندسازی روانشناختی کتابداران کتابخانه های دانشگاهی شهر تهران و سه عامل موثر بر آن یعنی شرایط سازمانی، راهبردهای مدیریتی و منابع خودکارآمدی و رابطه این سه عامل با توانمندسازی روانشناختی کتابداران بررسی گردید.
روش شناسی: این پژوهش به لحاظ روش تحقیق یک تحقیق توصیفی – تحلیلی و پیمایشی و به لحاظ هدف، از نوع کاربردی میباشد. همچنین ابزار گردآوری داده ها استفاده از پرسشنامه های استاندارد اسپریتزر و میشرا و وتن و کمرون و ابزار تجزیه و تحلیل آنها استفاده از نرم افزار SPSS و EXCEL میباشد.
نتایج: یافته های پژوهش حاکی از آن بود که وضعیت توانمندسازی روانشناختی کتابداران به عنوان یک کل با میانگین 65/5 در سطح مطلوب، در بعد شرایط سازمانی با میانگین 54/4 در سطح متوسط رو به بالا، در بعد راهبردهای مدیریتی با میانگین 64/4 در سطح متوسط رو به بالا و در بعد منابع خودکارآمدی با میانگین 47/4 در سطح متوسط رو به بالا قرار دارند. همچنین میان عامل شرایط سازمانی با توانمندسازی روانشناختی کتابداران، میان عامل راهبردهای مدیریتی با توانمندسازی روانشناختی کتابداران و میان عامل منابع خودکارآمدی با توانمندسازی روانشناختی کتابداران رابطه معناداری وجود داشت. همچنین بین دیدگاه کتابداران با سطح تحصیلی مختلف و بین دیدگاه کتابداران زن و مرد در زمینه وضعیت توانمندسازی روانشناختی آنان تفاوت معنیداری وجود داشت.
کلیدواژهها: توانمندسازی، توانمندسازی روانشناختی، کتابخانه های دانشگاهی، کتابداران، تهران
فهرست مطالب
عنوان صفحه
چکیده ح
فصل اول: کلیات پژوهش…. 1
1-1. مقدمه. 2
1-2. بیان مسئله. 4
1-3. اهداف پژوهش…. 6
1-3-1. هدف کلی.. 6
1-3-2. اهداف فرعی.. 6
1-۴. پرسشهای پژوهش…. 7
1-۴-1 پرسشاصلی.. 7
1-4-2. پرسشهای فرعی.. 8
1-5. فرضیههای پژوهش…. 8
۱-6. اهمیت وضرورت پژوهش…. 9
1-6-1. اهمیت نظری.. 9
1-6-2. اهمیت کاربردی.. 10
1-7. تعریفهای متغیرهای تحقیق.. 11
1-7-1. تعریفهای مفهومی و عملیاتی.. 11
مبانی نظری و پیشینه پژوهش…. 17
2-1.بخش اول: مبانی نظری.. 18
2-1-1.مقدمه. 18
2-1-2. تعاریف توانمندسازی کارکنان.. 18
2-1-3. ریشههای توانمندسازی کارکنان.. 20
2-1-4.دیدگاههای مختلف توانمندسازی.. 22
2-1-4-1.توانمندسازی از دیدگاه عقلایی.. 23
2-1-4-2.توانمندسازی از دیدگاه انگیزشی.. 24
2-1-4-3. توانمندسازی از دیدگاه فوقانگیزشی.. 25
2-1-4-4. توانمندسازی از دیدگاه روان – سیاسی.. 26
2-1-4-5. توانمندسازی از دیدگاه روان – نمادین.. 27
2-1-4-6. توانمندسازی از دیدگاه رابطهای(چند بعدی). 28
2-1-4-7. توانمندسازی از دیدگاه روانشناختی.. 29
2-1-5. توانمندسازی روانشناختی.. 31
2-1-6. الگوی نظری مورد استفاده توانمندسازی روانشناختی در این پژوهش…. 32
2-1-7.ابعاد توانمندسازی روانشناختی.. 34
2-1-8. شرایط سازمانی.. 38
2-1-8-1. مقدمه. 38
2-1-8-2. داشتن اهداف روشن.. 38
2-1-8-3. ساختار سازمانی.. 39
2-1-8-4. دسترسی به منابع. 40
2-1-8-5. نظام پاداشدهی.. 41
2-1-9.راهبردهای مدیریتی.. 43
2-1-9-1. فراهم نمودن اطلاعات… 43
2-1-9-2.تفویض اختیار. 44
2-1-9-3.استقلال و آزادی عمل کارکنان.. 45
2-1-9-4.مدیریت مشارکتی.. 46
2-1-9-5.تشکیل گروههای کاری.. 47
2-1-10.خودکارآمدی کارکنان.. 48
2-1-10-1.الگوسازی.. 47
2-1-10-2.حمایتهای کلامیو اجتماعی.. 48
2-1-10-3.برانگیختگی هیجانی.. 51
2-1-11.اهمیت کتابداران کتابخانههای دانشگاهی و لزوم توانمندسازی آنان.. 52
2-1-12. پیشینه درداخل کشور. 54
2-1-13.پیشینه در خارج کشور. 59
2-1-14.مرور، جمع بندی و نتیجهگیری از پیشینههای پژوهش در داخل و خارج کشور. 61
فصل سوم : روش پژوهش…. 63
3-1. مقدمه. 64
۳-۲. روش پژوهش…. 64
3-۳. جامعه پژوهش و روش نمونه گیری.. 65
3-4. ابزارگردآوری دادهها 65
3-5. روایی یااعتبار. 67
3-6. پایایی یااعتماد 67
3- 7. روش تجزیه وتحلیل دادهها 68
3-8. شیوه انجام پژوهش… 69
فصل چهارم : یافتههای پژوهش…. 71
4-1. مقدمه. 72
۴-۲. ویژگیهای جمعیت شناختی پژوهش…. 72
4-2-1.جنسیت… 72
4-2-2.سطح تحصیلات… 73
4-2-3.دانشگاه محل فعالیت… 74
4-3.پاسخ به سوالات پژوهش…. 75
4-3-1.سوال اول.. 75
4-3-2.سوال دوم. 77
4-3-3.سوال سوم. 79
4-3-4.سوال چهارم. 81
4-3-5.سوال پنجم.. 83
4-3-6.سوال ششم.. 86
4-3-7.سوال هفتم.. 89
4-3-8.فرضیه اول پژوهش…. 92
4-3-9.فرضیه دوم پژوهش…. 92
4-3-10.فرضیه سوم پژوهش…. 93
4-3-11.فرضیه چهارم پژوهش…. 94
4-3-12. فرضیه پنجم پژوهش…. 95
4-3-13.سوال اصلی پژوهش…. 96
فصل پنجم بحث، نتیجهگیری و پیشنهادها 99
5-1. مقدمه. 100
۵-۲. خلاصه یافتههای پژوهش…. 100
5-3. بحث و نتیجهگیری.. 106
5-4. پیشنهادات اجرایی.. 117
5-5. پیشنهاد برای پژوهشهای آتی.. 119
منابع و مآخذ. 120
پیوستها 129
فهرست جداول
عنوان صفحه
جدول (2-1). سیر تاریخی توانمندسازی در روانشناسی. منبع (عبداللهی، 1385) 21
جدول (2-2).سیر تاریخی مفهوم توانمندسازی در علم مدیریت. منبع:(عبداللهی، 22:1385) 22
جدول (2-3). تفاوتهای توانمندسازی از دو دیدگاه انگیزشی و فوقانگیزشی.. 26
جدول 2-4. مزایای تفویض اختیار(منبع: رمزدن، 1997، ص218) 45
جدول (3-1). آلفای کرونباخ مقیاسها 68
جدول(4-1): توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب جنسیت… 72
جدول(4-2): توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب تحصیلات… 73
جدول (4-3) توزیع فراوانی پاسخگویان برحسب دانشگاه محل فعالیت… 74
جدول(4-4): توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب میزان احساس شایستگی.. 75
جدول(4-5): وضعیت احساس شایستگی کتابداران. 76
جدول(4-6): توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب میزان احساس موثر بودن. 77
جدول (4-7):میانگین و انحراف معیار احساس موثر بودن کتابداران. 79
جدول(4-8): توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب میزان احساس معنیدار بودن. 79
جدول (4-9):میانگین و انحراف معیار احساس معنیدار بودن کتابداران. 81
جدول(4-10): توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب میزان احساس اعتماد. 81
جدول (4-11):میانگین و انحراف معیار احساس اعتماد کتابداران. 83
جدول(4-12): توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب میزان شرایط سازمانی.. 83
جدول (4-13):میانگین و انحراف معیار شرایط سازمانی کتابداران. 84
جدول (4-14):میانگین و سایر عوامل شرایط سازمانی کتابداران. 85
جدول(4-15): توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب میزان راهبردهای مدیریتی.. 86
جدول (4-16):میانگین و انحراف معیار راهبردهای مدیریتی کتابداران. 87
جدول (4-17):میانگین وانحراف معیار سایر عوامل راهبردهای مدیریتی کتابداران. 88
جدول(4-18): توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب میزان منابع خودکارآمدی.. 89
. جدول (4-19):میانگین و انحراف معیار عامل منابع خودکارآمدی کتابداران. 90
جدول (4-20). میانگین و انحراف معیار سایر عوامل منابع خودکارآمدی.. 91
جدول(4-21):نتایج آزمون ضریب همبستگی پیرسون پیرامون میزان شرایط سازمانی و توانمندسازی روانشناختی 92
جدول (4-22):نتایج آزمون ضریب همبستگی پیرسون پیرامون میزان راهبردهای مدیریتی و توانمندسازی روانشناختی 93
جدول(4-23):نتایج آزمون ضریب همبستگی پیرسون پیرامون میزان منابع خودکارآمدی و توانمندسازی روانشناختی 94
جدول(4-24): آمارههای توصیفی میزان توانمندسازی روانشناختی بر حسب تحصیلات… 94
جدول (4-25)نتایج آزمون تحلیل واریانس پیرامون میزان توانمندسازی روانشناختی بر حسب تحصیلات… 95
جدول (4-26): آمارههای توصیفی جنسیت در مقیاس میزان توانمندسازی روانشناختی.. 96
جدول (4-27): نتایج آزمون t-test برای مقایسه دو گروه درمقیاس میزان توانمندسازی روانشناختی.. 96
جدول(4-28): توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب میزان توانمندی کارکنان. 97
جدول (4-29): وضعیت توانمندسازی روانشناختی کتابداران. 98
جدول (5-1):وضعیت توانمندسازی روانشناختی کتابداران. 101
جدول (5-2): وضعیت عامل شرایط سازمانی کتابداران. 102
جدول (5-3). بررسی وضعیت عامل راهبردهای مدیریتی کتابداران. 103
جدول (5-4). وضعیت عامل منابع خودکارآمدی کتابداران. 104
جدول (5-5). وضعیت فرضیههای پژوهش توانمندسازی روانشناختی کتابداران 105
فهرست تصاویر و نمودارها
عنوان صفحه
نمودار (4-1): توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب میزان احساس شایستگی.. 76
نمودار (4-2): توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب میزان موثر بودن. 78
نمودار (4-3): توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب میزان معناداری.. 80
نمودار (4-4): توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب میزان اعتماد. 82
نمودار(4-5): توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب میزان شرایط سازمانی.. 84
نمودار(4-6): توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب میزان راهبردهای مدیریتی.. 87
نمودار(4-7): توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب میزان منابع خودکارآمدی.. 90
نمودار (4-8): توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب میزان توانمندی روانشناختی کتابداران. 98
-1. مقدمه
مدیریت سرمایه انسانی در سازمانها حیاتیترین نوع مدیریت به شمار میرود. فرسودگی سرمایه انسانی کیفیت کالاها و خدمات تولیدی را به مخاطره میاندازد و آموزش و پرورش منابع انسانی در عصر محوریت دانایی میتواند راهکاری برای همه جوامع باشد. بنابراین تردیدی نیست که شکوفایی هر جامعهای در بهبود و پرورش منابع انسانی آن نهفته است و از این روست که مسئولان سازمانها با یاری متخصصان رفتار و منابع انسانی توجه خاصی به پرورش کارکنان مبذول میدارند (احمدی، صفری کهره و نعمتی، 1:1389).
یکی از مفاهیمیکه در راستای بالندگی منابع انسانی مطرح میشود، توانمندسازی کارکنان است. توانمندسازی عبارت است از اینکه افراد تصمیمات و اقدامات خود را به عهده بگیرند. این امر به معنی تشویق افراد برای مشارکت بیشتر در تصمیمگیریهایی است که بر فعالیت آنان تاثیر میگذارد.
فرم در حال بارگذاری ...
[یکشنبه 1398-07-14] [ 08:44:00 ب.ظ ]
|