انجام کلیه ی تشریفات اخذ ویزا
رزرو هتل ها و مراکز تفریحی سیاحتی
رزرو و اجاره ی وسایل نقلیه
اخذ بلیت هواپیما، اتوبوس و قطار و مانند آن
خرید برنامه های سفر و تورهای مختلف
اجزای گردشگری الکترونیکی درجات مختلفی دارد که میتواند از ساده ترین کارها مانند دریافت کاتالوگ یک منطقه ی توریستی و یا خرید الکترونیکی بلیت شروع شود و تا سفری در دنیای مجازی ادامه یابد. به تقریب تمام کارهایی که برای یک سفر نیاز است را می توان به صورت الکترونیکی انجام داد، مانند گرفتن ویزا از یک سفارتخانه ی خارجی که به آن رویداد الکترونیکی می گویند. ویزای الکترونیکی یکی از سرویس های بسیار مشهور در زمینه گردشگری الکترونیکی است و کشورهایی که خدمات ویزا را به صورت الکترونیکی ارائه می کنند، آن را یکی از شاخص های پیشرفت خود در زمینه فناوری اطلاعات و دولت الکترونیکی می دانند. در این میان عرضه کنندگان محصول گردشگری تحت تأثیر تقاضای گردشگری با گرایش به استفاده از فناوری های جدید به عرضه ی محصول گردشگری می پردازند .)حسنی ؛ 1388 : 100 )
اولین و شاید مهمترین گام برای ورود به تجارت الکترونیک داشتن یک وبسایت با ویژگی های مناسب است که بتواند جویندگان الکترونیکی را به خریداران الکترونیکی تبدیل کند . )لاو و چنگ ؛ 2006 ) سازمان های پیشرو از وب سایت به عنوان ، ابزاری کاربردی جهت نیل به اهدافی چون رشد و توسعه فعالیت های بازار، ایجاد رضایت در مشتریان و توزیع کنندگان و افزایش انعطاف پذیری فرآیندهای سازمانی استفاده می کنند. (چنگ و ونگ ؛ 2010 ) با آنکه استفاده از اینترنت برای رزرو اتاق در بسیاری از ، کشورها توسعه یافته امری عادی تلقی می شود . ( موسانت ، بوژانیک و ژانگ ؛ 2009 ) گزارشات گویای آنند که رزرو الکترونیکی در کشورهای در حال توسعه در ابتدای راه قرار دارد . به علاوه ، با وجود نقش مؤثر وبسایت در حفظ و برقراری ارتباط با مشتریان کنونی و جذب مشتریان جدید ، نتایج پژوهش های انجام شده در صنعت گردشگری و بطور خاص در صنعت هتل داری گویای آنند که وبسایت بسیاری از این سازمان های گردشگری عملکرد خوبی ندارند و از نظر مندرجات و ویژگی های لازم ضعیف هستند . (ماسورا و همکاران ؛ 2008 )
مرور متون مرتبط با گردشگری نشانگر آن است که تألیفات اندکی درباره ی فعالیت های تجارت الکترونیکی در بخش گردشگری ایران صورت گرفته است و در نتیجه اطلاعات اندکی نیز در این زمینه در اختیار است. (صلواتی و خانی ؛ 1392 : 170) در این راستا، پژوهش حاضر با هدف بررسی بیشتر در حیطه ی گردشگری قصد دارد میزان پذیرش و به کارگیری وبسایت و سازگاری با تجارت الکترونیکی در صنعت هتلداری ایران را بررسی نماید.
تأثیر اینترنت، ابزار بازاریابی کارآ در صنعت گردشگری، بطور گسترده ای پذیرفته شده است (باهالیس و لاو ؛ 2008 ؛ لاو، چی و باهالیس ؛ 2010 ) به طوری که می توان گفت تجارت الکترونیک و گردشگری یکدیگر را کامل می کنند . صنعت گردشگری صنعت اطلاعات فشرده است که در آن تجارت الکترونیک در حال حاضر نقش مهمی ایفا می کند. (کیم، لی و لاو ؛ 2008 ) تجارت الکترونیک از طریق اینترنت بر اساس یک جریان در سراسر جهان این امکان را فراهم می کند تا اطلاعات بدون مانع از روش های مختلف به کاربران اینترنتی برسد . با وجود 4/2 میلیارد کاربر اینترنتی در جهان (صلواتی و خانی؛ 1392) که هر روزه به تعداد آنها نیز افزوده می شود ، استفاده از این ابزار را جهت گسترش کسب و کار پراهمیت تر می سازد. این موضوع هنگامی مهم تر می شود که در عرصه ی رقابت ، سایر کشورها و سازمان های گردشگری رقیب هر چه بیشتر از این امکان بهره گرفته و مشتریان شان را به استفاده بیشتر از این امکان تشویق می کنند. آمارها و نتایج منتشر شده در مقالات (هاشم، مورفی، پرچیز و اکانر ؛ 2010 ؛ ماسورا، داوسن و اواردز ؛ 2000 ؛ پون و لاو ؛ 2005 ) گویای آنند که امروزه صنعت گردشگری و هتل داری کشورهای در حال توسعه توجه بیشتری به استفاده از ابزارهای الکترونیکی نشان می دهند. به طور مثال نتایج یک پژوهش گویای آن است که99 % از هتل های چهار و پنج ستاره و 78% از هتل های سه ستاره کشور مالزی دارای وبسایت بوده و از آن برای جذب هر چه کارآمد تر گردشگر استفاده می کنند .(هاشم و همکاران ؛ 2010 )
در این راستا توجه سازمان های گردشگری و به خصوص صنعت هتل داری ایران به استفاده از این ابزار از اهمیت ویژه ای برای کمک به رسیدن به بازار هدف برخوردار است .

 تصویر درباره گردشگری

برای دانلود متن کامل پایان نامه ، مقاله ، تحقیق ، پروژه ، پروپوزال ،سمینار مقطع کارشناسی ، ارشد و دکتری در موضوعات مختلف با فرمت ورد می توانید به سایت  jemo.ir  مراجعه نمایید
رشته مدیریت همه موضوعات و گرایش ها : صنعتی ، دولتی ، MBA ، مالی ، بازاریابی (تبلیغات - برند - مصرف کننده -مشتری ،نظام کیفیت فراگیر ، بازرگانی بین الملل ، صادرات و واردات ، اجرایی ، کارآفرینی ، بیمه ، تحول ، فناوری اطلاعات ، مدیریت دانش ،استراتژیک ، سیستم های اطلاعاتی ، مدیریت منابع انسانی و افزایش بهره وری کارکنان سازمان

در این سایت مجموعه بسیار بزرگی از مقالات و پایان نامه ها با منابع و ماخذ کامل درج شده که قسمتی از آنها به صورت رایگان و بقیه برای فروش و دانلود درج شده اند

براساس آخرین آمار اتحادیه ی جهانی ارتباطات یا ITU در حال حاضر ایران از ضریب نفوذ اینترنت (ضریب نفوذ اینترنت شاخصی است که نشانگر درصدی از جمعیت یک کشور یا منطقه است که از اینترنت استفاده می‌کنند) در سطح 8/10 درصد برخوردار است. (دیواندری ،عابدی و ناصرزاده ؛ 1392 ) و این در شرایطی است که متوسط ضریب نفوذ اینترنت در جهان 7/16 درصد برآورد شده است . برآورد تعداد کاربران اینترنت در ایران در سال دو هزار میلادی حدود250 هزار نفر بوده که در مقایسه با برآورد کنونی منتشرشده که به نیمه ی دوم سال 2008 میلادی مربوط است، تعداد کاربران اینترنت ایران طی هشت سال ، افزون بر 9100 درصد رشد داشته است . همچنین بالاترین رشد ضریب نفوذ اینترنت در دوره ی سال های 2000 تا2008 میلادی، متعلق به کشورهای ایران، سوریه و عربستان سعودی با درصدهای9100درصد ، 7006 درصد و3000 درصد اعلام شده است. (دیواندری ،عابدی و ناصرزاده ؛ 1392)
اگرچه مرکز تحقیقات فیزیک نظری و ریاضیات در سال 1368 برای اولین بار با هدف برقراری ارتباطات علمی و پژوهشی به شبکه ی بیت نت متصل شد، اما اینترنت به صورت عمومی از حدود سال 1372 برای استفاده های دانشگاهی وارد ایران شد. (صلواتی و خانی؛ 1392) این در حالی بود که پس از رژیم صهیونیستی ،ایران دومین کشوری بود که این امکان را در خاور میانه در اختیار گرفت. در حال حاضر ایران از نظر نرخ رشد دسترسی به اینترنت جایگاه بالایی را به خود اختصاص داده است ، به طوری که این نرخ طی پنج ساله منتهی به سال 2009 پنج برابر رشد داشته است . همچنین ایران بالاترین کاربران اینترنت در خاورمیانه را داراست و مقام سیزدهم را از لحاظ کاربران اینترنتی در بین کشورهای دنیا دارد. (صلواتی و خانی؛ 1392) شرکت ارتباطات ایران )که از سال 1350 تاسیس شده است ( مسئول کلیه امور ارتباطی کشور است . این شرکت تنها ارائه کننده زیرساخت های ارتباطاتی به همه ی کاربران خصوصی و عمومی است و همچنین تنها بخش مسئول برای همه آی پی ها و خدمات ارتباطی بین المللی کشور محسوب می شود . ضریب نفوذ اینترنت و ویژگی های کاربران اینترنتی از متغیرهایی است که در گسترش تجارت الکترونیک نقش اساسی ایفا می کنند. (صلواتی و خانی؛ 1392) اینترنت در ایران یک پدیده ی شهری است بطوری که 91 % از کاربران در شهرهای بزرگ زندگی می کنند.بر اساس اعلام مرکز آمار ایران در سال 1377 ، پنجاه و هشت درصد از کاربران را مردان و کاربران بین سن 10 تا 29 سال اکثریت کاربران اینترنت را در ایران شامل می شوند . اکثر کاربران ر ا دانشجویان و افراد حرفه ای با تحصیلات بالا تشکیل می دهند. نرخ دسترسی به اینترنت 5/26 % می باشد . (صلواتی و خانی؛ 1392) برای گسترش فعالیت های الکترونیکی، دولت مشوق های متعددی را طی دو دهه گذشته منظور کرده و سرعت این توجه از اواخر دهه 70 بیشتر شده است. در این راستا بسیاری از فعالیت ها در بدنه ی دولت به سمت دولت الکترونیک سوق داده می شوند. بطور مثال توسعه ی شهرهای الکترونیک همچون شهر الکترونیک کیش از جمله این فعالیت هاست . ) پروانه، عامری سیاهویی و تقوی گودرزی ؛ 1388 ) برای گسترش فعالیتهای گردشگری و تشویق گردشگران خارجی ، به انتخاب ایران بعنوان مقصدی برای گردشگری ، دولت نه تنها فرایند پیچیده و وقت گیر صدور روادید را )که بعضاً تا یک هفته طول می کشیده( برای اتباع 68 کشور در محل فرودگاه امکان پذیر نموده است . در حال حاضر امکان درخواست روادید بصورت بر خط (آنلاین) در سایت وزارت امور خارجه ایران به آدرس (http://wvisa.mfa.gov.ir/enter_host.php) فراهم نموده است.
در مورد بررسی عملکرد وب سایت هتل های ایران مطالعات چندانی صورت نگرفته است. از معدود مطالعات انجام شده در این زمینه می توان به مطالعه (حمیدی زاده و مجرد ؛ 1388) اشاره کرد . محققین در این مطالعه به ارزیابی تطبیقی وب سایتهای هتل های لوکس )هتل های چهار و پنج ستاره ( سه کشور ایران، ترکیه و امارت بر اساس مدل 7Cپرداخته اند . نتایج حاصل از این مطالعه گویای آن است که وب سایت هتل های لوکس ایران در مقایسه با رقبای ترک و عرب از عملکرد ضعیف تری برخوردارند.
2-2-6 فروشگاه اینترنتی
فروشگاه اینترنتی (فروشگاه آنلاین) یک وب سایت است که مانند یک فروشگاه سنتی، اجناس مختلفی را برای فروش عرضه می‌کند.خریداران پس از ورود به سایت فروشگاه،کالاهای موردنظر خود را سفارش می‌دهند. پس از تکمیل سفارش، هزینه‌ی اجناسی که از طریق خرید اینترنتی خریداری شده اند به چند شیوه قابل پرداخت است:با کارت‌های بانکی(سامان,پارسیان,صادرات …) ، شیوه پرداخت نقدی به مأمور پست در زمان تحویل کالا، و یا واریز به حساب. پس از مشاهده و تأیید سفارش توسط مسئول فروشگاه ، مأمور پست کالا را در محل فروشنده تحویل می‌گیرد و به دست خریدار می‌رساند .

اداره‌ی فروشگاه اینترنتی توسط نرم‌افزارهای ویژه‌ای صورت می‌گیرد که اضافه کردن کالا، ایجاد سبد خرید، اتصال به سیستم بانکی، اتصال به سیستم پست ، پیگیری سفارش توسط خریدار، مشاهده و ارسال سفارش‌ها توسط فروشنده، و تهیه‌ی گزارش‌های مختلف از فروش، از امکانات این نرم‌افزار است. هنوز فرهنگ خرید به صورت کاملا آنلاین بدون حتی یک تماس هنوز در ایران کاملا جا نیفتاده است اما داشتن فروشگاه اینترنتی سبب آشنائی هزاران نفر با محصولات شما خواهد گردید که هر کدام از آنها می توانند به صورت سنتی و یا تماس مستقیم با تلفن از شما خرید نمایند.
اولین بار در سال ۱۹۹۱ تیم برنرز لی  تجارت الکترونیک را پایه‌گذاری
کرد و در سال ۱۹۹۴ که بانکداری آنلاین  ایجاد شد ، شرکت پیتزا هات  اولین فروش اینترنتی خود را آغاز کرد.در همان سال شرکت نت اسکیپ ارتباط امنیت لایه انتقال  SSL را ابداع و ایجاد کرد و خرید اینترنتی به وسیله این پروتکل ایجاد شد . از مهم ترین و بزرگ ترین سایت‌های خرید اینترنتی می‌توان به سایت‌های ای‌بی و آمازون اشاره کرد. (Kasana & Chaudhary ; 2014)
اینترنت با بیش از 5/1 میلیارد کاربر ، به عنوان یک شریک اصلی در تجارت جهانی و ابزاری برای اقتدار و کمال مشتریانش محسوب می گردد. بر اساس گزارش ، در برخی کشورها ، خرید اینترتی توسط بیش از95 درصد از کاربران اینترنت صورت می پذیرد . 99 درصد از کاربران اینترنت در کره جنوبی به صورت بهنگام یا آنلاین خرید می کنند و در پشت سر آنها با فاصله ای اندک کاربران کشورهای آلمان ، انگلستان و ژاپن قرار دارند. مصرف کنندگان ایالات متحده آمریکا در رتبه هشتم این لیست جای گرفته اند. براساس یک مطالعه ی مشابه ، 40 درصد ازکل افراد حاضر در شبکه جهانی اینترنت جزء خریداران منظم و پا برجا محسوب می شوند . درحالیکه 85 درصد از کاربران اینترنت حداقل یک خرید بهنگام در ماه ، تا انتهای سال 2007 میلادی انجام داده اند . Constantinides & et al. ; 2010 :1-2))
2-2-6-1 مزایای خرید اینترنتی برای خریداران 
افزایش چشمگیر قدرت خریدار: امروزه تنها با یک کلیک، خریداران می توانند رقبا و محصولاتشان را با هم مقایسه کرده و پاسخ های خود را در کسری از ثانیه دریافت کنند. 
دسترسی به انواع بیشتری از کالاها و خدمات : امروزه خریداران می توانند تقریبا هر آن چه را که می خواهند از طریق اینترنت سفارش دهند. (در کشور ایران نیز، مسیر توسعه تجارت و کسب و کار اینترنتی به این هدف تمایل دارد)

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...