2-1-14)مدیریت سرمایه فکری

امروزه سرمایه فکری به عنوان یک دارایی استراتژیک برای عملکرد سازمانی شناخته شده است و مدیریت سرمایه فکری برای رقابت‌پذیری سازمانها خیلی مهم و حیاتی است. (Grant, 1997 and Roos et al., 1997)

بر طبق نظرات روس و همکارنش (2003)  و مر و همکارنش  , (1997)، مدیریت سرمایه فکری شامل موارد زیر است :

الف) شناسایی سرمایه فکری کلیدی که باعث تحقق عملکرد استراتژیک یک شرکت می‌شود.

ب) تجسم کردن و به تصویرکشاندن مسیرهای و تحولات خلق ارزش[1] سرمایه فکری کلیدی.

ج) اندازه‌گیری عملکرد بویژه تحولات پویای آن.

د) پرورش و خلق[2] سرمایه فکری کلیدی با استفاد‌ه‌های از فرآیندهای مدیریت دانش.

ه‍‌) گزارش‌دهی خارجی و داخلی عملکرد. (Marr et al., 2003)

توضیح مشروح این گامها

 

گام اول شناسایی منابع سرمایه فکری کلیدی در یک سازمان است که نقطه شروع این گام بطور سنتی، استراتژی یک سازمان است که در آن سازمانها مهمترن منابع دانشی بویژه منابع دانشی خود را برای تحقق اهداف 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...