فهرست مطالب

عنوان                                                                              شماره صفحه

 

چکیده 1

مقدمه  2

 

فصل اول : کلیات تحقیق

1-1 بیان مساله تحقیق 5

1-2 اهمیت و ضرورت تحقیق 6

1-3 اهداف تحقیق 8

1-3-1 هدف کلی 8

1-3-2 اهداف جزئی 8

1-4 سوالات تحقیق 8

1-5 فرضیات تحقیق 9

1-6محدوده مکانی تحقیق 9

1-6-1 ویژگی های استان خوزستان 9

1-6-1-1 جغرافیای طبیعی …………………………………………….. 9
1-6-1-2 پیشینه‌ی تاریخی…………………………………………….. 11
1-6-1-3 جمعیت…………………………………………….. 12

1-6-1-4 فعالیت های اقتصادی…………………………………………….. 15

1-6-1-5 صنعت…………………………………………….. 15

1-6-1-6 کشاورزی…………………………………………….. 16

1-6-1-7  فعالیت حمل و نقل …………………………………………. 18

1-6-1-8 اشتغال…………………………………………….. 20

1-6-1-9 سهم استان خوزستان در تولید ناخالص ملی …………………………………………….. 21

1-6-1-10 نقاط قوت و قابلیت های سازمان  فضایی استان …………………………………………….. 22

1-6-2 ویژگی های شهرستان شوشتر 23

1-7 تعاریف واژگان 28

1-7-1 تعریف مفهومی 28

1-7-2 تعریف عملیاتی 29

1-7-2 خصوصی سازی 29

 

فصل دوم : مروری بر ادبیات و پیشینه تحقیق

2-1 مقدمه …………………………………………….. 32

2-2 ادبیات تحقیق و مبانی نظری…………………………………………….. 32

2-2-1 خصوصی‌سازی…………………………………………….. 32

2-2-1-1 دلایل خصوصی‌سازی …………………………………………….. 33

2-2-1-2 فواید خصوصی‌سازی …………………………………………….. 34

2-2-1-3روش‌های خصوصی‌سازی…………………………………………….. 34

2-2-1-4 مشكلات، موانع و محدودیت‌های اجرای خطی‌مشی‌های خصوصی‌سازی…………………………………………….. 35

2-2-1-5 چارچوب اقتضایی خصوصی‌سازی …………………………………………….. 35

2-2-1-6رابطه ساختار و خصوصی‌سازی …………………………………………….. 36

2-2-1-7 ارایه مدلی عملی وموثر برای خصوصی سازی سازمان  های دولتی…………………………………………….. 37
2-2-2 واگذاری فعالیت‌ها…………………………………………….. 38
2-2-2-1 فرآیند واگذاری…………………………………………….. 38
2-2-3 واژه واگذاری …………………………………………….. 39

2-2-3-1 تاریخچه واگذاری…………………………………………….. 40

2-2-3-2 واگذاری چیست؟ …………………………………………….. 45

2-2-3-3 سطوح واگذاری…………………………………………….. 47

2-2-3-4 اهمیت واگذاری…………………………………………….. 47

2-2-3-5 انواع فعالیت‌های قابل واگذاری …………………………………………….. 48
2-2-3-6 ماهیت فعالیت ها در واگذاری…………………………………………….. 49

2-2-3-7 دلایل عمده واگذاری …………………………………………….. 49
2-2-3-8 سطوح واگذاری …………………………………………….. 49
2-2-3-9 سئوالات اساسی در واگذاری …………………………………………….. 50

2-2-3-10 واگذاری استراتژیك چیست؟…………………………………………….. 50

2-2-3-11 تولد واگذاری در کسب و کار…………………………………………….. 51

2-2-3-12 شرایط و ضرورتها برای واگذاری…………………………………………….. 52

2-2-3-13 دسته بندی های واگذاری…………………………………………….. 53

2-2-3-14 واگذاری و دوره عمر سازمان …………………………………………….. 54

2-2-3-15 عوامل موثر بر واگذاری…………………………………………….. 55

2-2-3-15-1 مشتری …………………………………………….. 56

2-2-3-15-2 فرایندهای داخلی…………………………………………….. 57

2-2-3-15-3 منابع انسانی…………………………………………….. 58

2-2-3-15-4 مالی…………………………………………….. 59

2-2-3-15-5 همسویی راهبردی…………………………………………….. 59

2-2-3-15-6 محیط بیرونی…………………………………………….. 59
 2-2-3-16 رویكرد های مهم واگذاری…………………………………………….. 60

2-2-3-17ضرورت واگذاری…………………………………………….. 60

2-2-3-18 شیوه‌های واگذاری…………………………………………….. 61

2-2-3-19 مدل تصمیم گیری منبع یابی استراتژیك…………………………………………….. 62

2-2-3-20 فرایند اجرایی…………………………………………….. 63

2-2-3-21 ملاحظات سازمانی…………………………………………….. 66

2-2-3-22 منافع و چالش ها…………………………………………….. 66

2-2-3-23 مشکل عدم مهارت کافی…………………………………………….. 67

2-2-3-24 ملاحظات سازمانی در واگذاری …………………………………………….. 67

2-2-3-25 معیارهای طبقه بندی در واگذاری …………………………………………….. 67

2-2-3-26 مزایای واگذاری…………………………………………….. 68

2-2-3-27 معایب واگذاری…………………………………………….. 69

2-2-3-28تفاوت پیمانكاری فرعی با واگذاری…………………………………………….. 70

2-2-3-29 روند واگذاری …………………………………………….. 70

2-2-3-30 دلایل عمده واگذاری…………………………………………….. 70

2-2-3-31 فرآیند واگذاری استراتژیك…………………………………………….. 71

2-2-3-32 مراحل اجرای یك سیستم مدیریت واگذاری موفق …………………………………………….. 71
2-2-3-32-1 تعریف شاخص‌ها و فرآیندهای كلیدی سازمان  …………………………………………….. 71
2-2-3-32-2 شناسایی ریسك‌ها و دسته‌بندی مربوط به آنها …………………………………………….. 72
2-2-3-32-3 تعیین حدود واگذاری در شركت …………………………………………….. 73

2-2-3-32-4 برنامه‌ریزی در خصوص اولویت‌بندی در واگذاری و كنترل ریسك‌ها …………………………………………….. 73

2-2-3-32-5 ارائه برنامه جهت كاهش اثرات ریسك‌های واگذاری  …………………………………………….. 73

2-2-3-32-6 تدوین برنامه واگذاری …………………………………………….. 74

2-2-3-32-7 فرهنگ سازی سازمان ی در خصوص واگذاری فعالیت‌ها …………………………………………….. 74

2-2-3-32-8 تعریف صحیح و تشریح جامع فعالیت های انجام شده درون سازمان …………………………………………….. 74

2-2-3-32-9 جذب و ایجاد تأمین کنندگان با صلاحیت…………………………………………….. 75

2-2-3-32-10 انتقال اطلاعات تخصصی مربوط به فعالیت ها و تجارب خاص…………………………………………….. 75

2-2-3-33 منابع واگذاری…………………………………………….. 75

2-2-3-34 واگذاری با روش ISPDE برای کاهش مخاطرات…………………………………………….. 76

2-3 تحقیقات پیشین …………………………………………….. 81

 

2-3-1 تحقیقات خارجی …………………………………………….. 81

2-3-2 تحقیقات داخلی…………………………………………….. 82

2-4 توضیح در خصوص مدل تحقیق …………………………………………….. 87

2-4-1 مدل مفهومی تحقیق …………………………………………….. 90

 

فصل سوم : روش اجرای تحقیق

مقدمه…………………………………………….. 92

3-1 نوع تحقیق…………………………………………….. 92

3-2 روش تحقیق…………………………………………….. 92

3-3 ابزار سنجش…………………………………………….. 93

3-4 جامعه آماری…………………………………………….. 93

3-5 حجم نمونه و روش نمونه گیری…………………………………………….. 94

3-6 روش سنجش روایی و پایایی ابزار تحقیق…………………………………………….. 95

3-6-1 روایی…………………………………………….. 95

3-6-2 اعتبار یا پایایی…………………………………………….. 95

3-7 روش های آماری تجزیه وتحلیل اطلاعات …………………………………………….. 96
 

فصل چهارم : تجزیه و تحلیل داده ها

4-1 مقدمه …………………………………………….. 98
4-2 نتایج حاصل از تحلیل توصیفی …………………………………………….. 98
4-2-1 جنسیت…………………………………………….. 98
4-2-2 تحصیلات…………………………………………….. 99

4-2-3سن…………………………………………….. 100

4-2-4 میزان رضایت از خدمات شهرداری…………………………………………….. 101

4-3 نتایج حاصل از تحلیل استنباطی  …………………………………………….. 102

4-4 آزمون فرضیه های تحقیق…………………………………………….. 103

4-4-1آزمون کولموگروف اسمیرنف (KS) :…………………………………………….. 103

 

فصل پنجم : بحث و نتیجه گیری

5-1مقدمه …………………………………………….. 112

5-2 نتیجه گیری مبتنی بر یافته های تحقیق…………………………………………….. 112

5-2-1 نتیجه گیری فرضیات…………………………………………….. 112

5-3 پیشنهادات تحقیق…………………………………………….. 114

5-4 محدودیتهای تحقیق…………………………………………….. 116
 

منابع و مأخذ

منابع فارسی…………………………………………….. 119

منابع غیر فارسی …………………………………………….. 122

ضمائم

پرسشنامه …………………………………………….. 125

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

فهرست اشکال

عنوان                                                                              شماره صفحه

 

شکل 2-1 : شرایط کلی سازمان 36

شکل 2-2 خصوصی سازی سازمان دولتی 37

شکل 2-3 عوامل موثر بر واگذاری 56

شکل 2-4 فرآیند واگذاری استراتژیک 71

شکل 2-5 متدولوژی واگذاری راهبردی 77

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

فهرست جداول

عنوان                                                                              شماره صفحه

 

جدول شماره 1-1 جمعیت استان خوزستان  برحسب سن و جنس- 1385 توزیع نسبی 12

جدول شماره 1-2 میزان تولید بعضـــــــی از اقلام محصولات کشاورزی و سهم و رتبه استان               

نتایج سرشماری کشاورزی 1382 16

جدول شماره 1-3 : ارزش افزوده به قیمت‌های جاری  سال 1385  18

جدول شماره 1-4 : رتبه استــــــان خوزستان از نظر سهم ارزش افزوده فعالیت  “حمل و نقل،

انبارداری و ارتباطات ” در کل کشور سال 1385 20

جدول شماره 1-5 : نرخ اشتغال مردان وزنان 29-15ساله استان 21

جدول 2-1 معیارهای طبقه بندی در واگذاری 68

جدول شماره (4-2-1) توزیع فراوانی پاسخ دهندگان برحسب جنس 98

جدول شماره( 4-2-2 ) توزیع فراوانی پاسخ دهندگان برحسب تحصیلات 99

جدول شماره (4-2-3) توزیع فراوانی پاسخ دهندگان برحسب سن 100

جدول شماره (4-2-4 ) توزیع فراوانی پاسخ دهندگان برحسب سابقه مدیریت 101

جدول شماره (4-3-1 ) توزیع فراوانی شاخصهای مربوط به استراتژی واگذاری  در سطح

کل شهرداری 102

جدول شماره (4-4-1) نتایج آزمون کولموگروف – اسمیرنف جهت بررسی نرمال بودن

توزیع متغیرها 104

جدول شماره (4-4-2) نتایج توصیفی آزمون t تک نمونه ای جهت استراتژی واگذاری  در

سطح کل 105

جدول شماره (4-4-3) نتایج تحلیلی آزمون t تک نمونه ای 105

جدول شماره (4-4-4) نتایج توصیفی آزمون t تک نمونه ای جهت استراتژی واگذاری  در

سطح وظیفه ای 106

جدول شماره (4-4-5)نتایج تحلیلی آزمون t تک نمونه ای 106

جدول شماره (4-4-6)نتایج توصیفی آزمون t تک نمونه ای جهت استراتژی واگذاری  

در سطح واحدهای 107

جدول شماره (4-4-7) نتایج تحلیلی آزمون t تک نمونه ای 107

جدول شماره (4-4-8) نتایج توصیفی آزمون t تک نمونه ای جهت استراتژی واگذاری   108

جدول شماره (4-4-9 )نتایج تحلیلی آزمون t تک نمونه ای 108

جدول شماره (4-4-10) نتایج توصیفی آزمون t تک نمونه ای جهت استراتژی واگذاری   108

جدول شماره (4-4-11)نتایج تحلیلی آزمون t تک نمونه ای 109

جدول شماره (4-4-12)نتایج میانگین رتبه آزمون فریدمن 109

جدول شماره (4-4-13) نتایج تحلیلی آزمون فریدمن 109

 

 

 

 

 

 

فهرست نمودارها

عنوان                                                                              شماره صفحه

 

نمودار شماره (4-2-1) فراوانی پاسخ دهندگان برحسب جنس 99

نمودار شماره( 4-2-2 ) فراوانی پاسخ دهندگان برحسب تحصیلات 100

نمودار شماره (4-2-3) توزیع فراوانی پاسخ دهندگان برحسب سن 101

نمودار شماره (4-2-4 ) توزیع فراوانی پاسخ دهندگان برحسب سابقه مدیریت 102

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

فهرست نقشه ها

عنوان                                                                              شماره صفحه

 

نقشه 1-1 : نقشه استان خوزستان 23

نقشه 1-2 : نقشه شهرستان شوشتر 28

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

چکیده :

  امروزه سازمان ها در دنیایی به سر می برند که پویایی،تغییر و پیچیدگی جزء عناصر اصلی آن است و برای بهره وری از فرصت های زودگذر عصر حاضر ناچار به ایجاد ساختار منعطف و بهره مندی از امکانات بیرون از سازمان  هستند .در این راستا دیدگاه غالب در مدیریت ،کاهش فعالیت های دولتی و حرکت به سمت کوچک سازی، مهندسی مجدد، واگذاری و خصوصی سازی می باشد. واگذاری به عنوان یکی از ابزارهای توسعه و بهبود عملکرد سازمان  ها در سنوات اخیر مورد توجه مدیران ومسئولان                  سازمان  ها قرارگرفته و به صورت های مختلف به اجرا درآمده است. این پژوهش به بررسی تأثیر استراتژی واگذاری بر عملکرد شهرداری شوشتر می پردازد. در این تحقیق تأثیر واگذاری در سه سطح کل، وظیفه (پروژه) و واحدهای شرکت، بر مؤلفه های عملکرد ،شامل اثربخشی،کارآیی،کیفیت و کمیت مورد بررسی قرار می گیرد. جامعه آماری تحقیق ، شامل تمامی مدیران، کارکنان و افراد مراجعه کننده به شهرداری بوده است که به شیوه تصادفی انتخاب شدند .روش این تحقیق از نوع توصیفی و از نظر زمانی پیمایشی و به جهت استفاده از نتایج تحقیق در شهرداری، کاربردی می باشد. ابزار  گردآوری اطلاعات،  پرسشنامه است. جهت آزمون روایی سوالات  ، از اعتبار محتوایی و برای پایایی سوالات از روش آلفای کرونباخ استفاده شده است. یافته های این پژوهش نشان می دهد که استراتژی واگذاری در بر عملکرد شهرداری و تمامی مؤلفه های آن تأثیر مثبت دارد.

واژه های کلیدی: برنامه ریزی، استراتژی، واگذاری، عملکرد، خصوصی سازی

 

 

 

 

 

 

 

 

 

مقدمه :

روند سریع تغییرات در دنیای کسب وکار امروز و ضرورت همگامی سازمان ها با این روند موجب تغییرات اساسی در ساختار و رفتار آن ها به منظور واکنش سریع در بهره گیری از فرصت های زود گذر شده است.در این میان برنامه ریزی وتعیین استراتژی مناسب توسط مدیران سازمان، همگام با تحولات جوامع بشری و در پاسخگویی به نیاز های موجود نقش کلیدی جهت دسترسی به اهداف سازمانی ایفا می نماید، به طوری كه بسیاری از دانشمندان و تحلیل‌گران اظهار می‌دارند. كه اگر تنها یك عامل وجود داشته باشد كه وجه افتراق بین سازمان ‌های موفق و ناموفق را مشخص می‌كند، آن عامل برنامه‌ریزی صحیح در سازمان  است كه می‌بایست توسط سیستم به صورت مناسب صورت پذیرد(الوانی،10:1387).

   هر چند برنامه‌ریزی نوع ویژه‌ای از تصمیم‌گیری است كه مدیر، برای سازمان، آینده خاصی را مورد توجه قرار می‌دهد،لیکن باید توجه نمود که یك رویداد منحصر به فرد نیست كه دارای یك ابتدا و انتهای مشخص باشد بلكه یك فرآیند مستمر و دائمی است كه منعكس كننده تغییرات است. (استونر، 1379: 135).

   یكی از مهمترین ویژگی‌های یك رهبر و مدیر اثربخش در سازمان ، به كارگیری مناسب یك استراتژی و شیوه برخورد در رقابت است كه البته می‌بایست این استراتژی توسط منابع اقتصادی و فنی آن سازمان  و نیز به وسیله عوامل محیطی تعیین شود. (استونر، 139:1379).

   كشورها برای دستیابی به فاكتورهای اقتصاد توسعه یافته، نیازمند بهره‌مندی از مزیت‌های استراتژی‌های رقابتی هستند. این استراتژی‌ها در دنیای كسب و كار جدید به وسیله مكانیزم بازار اعم از(بازار داری،بازار سازی وبازار گردانی) حاصل می‌شود.  

  از جمله استراتژی های نوین، شبکه ای شدن فعالیت سازمان  ها می باشد. به گو نه ای که سازمان  ها فعالیتهایی که در آن ها قابلیت کلیدی دارند واز آن در مقایسه با رقبا ارزش آفرینی می کنند خود انجام           می دهند و سایر فعالیت هارا به کسب وکارهایی واگذار می نمایند که در آن فعالیت ها قابلیت کلیدی داشته باشند. این استراتژی واگذاری[1] نام دارد.(الوانی،1387 : 12).

  واگذاری موجب کوچک شدن سازمان همراه با کاهش هزینه ها، افزایش بهره وری ،سرعت وکیفیت خدمات، انعطاف پذیری،انتقال تکنولوژی و فن آوری ،جذب سرمایه گذاری خارجی،تقسیم خطر پذیری ودر مجموع عملکرد بهینه سازمان می­گردد.

با توجه به اهمیت سیستم شهرداری كه در تأمین نیازهای جامعه نقش اساسی دارد ، به كارگیری سیاستهای خصوصی سازی و واگذاری امور در راستای عملكرد بهینه و تأمین خواسته‌های جامعه می تواند شتاب تحولات محیطی و عدم اطمینان را برای سازمان  تا حدودی بهبود  بخشد لذا با توجه به ضرورت هماهنگی سازمان با تحولات بیرونی و دستیابی به مزیتهای رقابتی در دنیای كسب و كار كنونی، محقق امیدوار است این پژوهش بتواند پایه ای برای تحقیقات بعدی در آینده باشد و توسط پژوهشگران دیگر تكمیل گردد ، تا گامی كوچك در تحقق هدف دیرینه یعنی بهبود عملكرد در سازمان ‌های خدماتی و به خصوص شهرداری كه در ارائه بخش عظیمی از خدمات به جامعه سهیم هستند، برداشته شود

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
 
 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                 

 

 

 

 
 
 
 

 

 

 

1-1 بیان مساله تحقیق

توجه جدی به مفهوم بهره وری و استفاده بهینه از امكانات و منابع سازمان ها امری روشن و بدیهی است و برای افزایش نرخ بهر ه وری، بازبینی در روش ها ی اداره سازمان  و در صورت لزوم تجدیدنظر در آنها اجتناب ناپذیر می باشد. از نظر علمی، روش ها ی متعددی وجود دارد كه مدیران می توانند در انتخاب راه حل های استفاده مناسب و عقلایی از منابع از آنها كمك بگیرند. سازمان ها در سراسر جهان به دنبال تكنیك ها و روش هایی برای حفظ و توسعه مزایای رقابتی خود هستند. استفاده از روش های نوین مدیریت خدمات، از جمله واگذاری  كه در آن تمام یا بخشی از فعالیت های سازمان  به افراد یا                        سازمان های بیرونی واگذار می شود، یكی از روش های بهره وری است كه در دو دهه اخیر مورد توجه قرار گرفته است.  واگذاری  در سال های اخیر خود را به عنوان یكی از این رویكردها ی پراهمیت معرفی كرده است . بعضی از شركت ها به منظور بهبود كیفیت خدمات و محصولات، كاهش هزینه و زمان تولید، تمركز بر روی مزیت ها ی اصلی رقابتی و به طور كلی افزایش اثربخشی سازمان ، اقدام به واگذاری  برخی فعالیت ها نمود ه اند و چنین به نظر می رسد كه شركت ها با واگذاری  فعالیت های خود به سازمان  های تخصصی دیگر، بهتر می توانند بر روی فعالیت هایی كه ارزش افزوده بیشتری ایجاد می كنند، تمركز كرده و بدین طریق اثر بخشی فعالیت های خود را به حداكثر برسانند .

از نظر کلی[2] و راشید[3] (2000) واگذاری  عبارت است از عقد قرارداد با عرضه كننده بیرونی برای انجام فعالیت هایی كه قبلاً در شركت انجام می شد، یا انجام فعالیت هایی كه كاملاً جدید هستند. بنابراین، تصمیم گیری برای واگذاری از جمله مسائلی است كه باید كلیه ملاحظات سازمانی، موارد پیش نیازی و شرایطی آمادگی سازمان  و مراحل بكارگیری و مدیریت و كنترل فرآیند در مورد آن در كانون توجه قرار گیرد .

امروزه، بسیاری از شركت ها با تمركز بر یك تخصص و یا مهارت ویژه فقط برای ارائه خدمات به مجموعه ای بیرون از خود فعالیت می كنند. تحقیقات نشان می دهد منافع حاصل از واگذاری  برای بسیاری از شركت ها، زیاد بوده و مهمترین آنها صرفه جویی در وقت و هزینه و ارتقای كیفیت و آزادسازی منابع داخلی به منظور استفاده بهینه از آنها بوده است.

در كشور ما به دلایل مختلف، واگذاری به مفهوم وسیع و گسترده خود مورد استفاده و توجه مدیران و مسئولان قرار نگرفته است . از این رو لازم است محققان و مدیران صنعتی در جهت بكارگیری آن و نیز بایدها و نبایدها در انجام آن به مطالعه و تحقیق بپردازند تا طبق شرایط مشخص علمی و روشن بدانیم چه چیز را، چه وقتی و به چه طریقی و به چه كسی بسپاریم.

 

1-2 اهمیت و ضرورت تحقیق

در گذشته، واگذاری زمانی مورد استفاده قرار می گرفت كه سازمان ها نمی توانستند خوب عمل كنند. در رقابت ضعیف بودند، كاهش ظرفیت داشتند، با مشكل مالی روبرو بودند و یا از نظر فناوری عقب و شكست خورده بودند.

امروزه سازمان هایی كه كاملاً موفق هستند نیز از این ابزار برای تجدید ساختار سازمان  هایشان استفاده می كنند و مدیران این سازمان ها به عنوان یك موضوع حیاتی این موضوع را درك كرده اند كه ایجاد قابلیت های كلیدی برای برآورده نمودن نیازهای مشتری ضروری است و باید دراین راه تلاش نمایند.

تحقیقات نشان می دهد كه افزایش واگذاری می تواند منجر به كاهش هزینه ها شده و نیاز به           سرمایه گذاری در زمینه تسهیلات، تجهیزات و نیروی انسانی را پایین بیاورد. از سوی دیگر شواهدی نیز حاكی از این است كه افزایش واگذاری  می تواند نوآوری و كنترل برروی كارها را كاهش دهد . واگذاری  را شكلی از فعالیت پیمانكاری می دانند كه قبلاً در شركت انجام می شده است و اكنون انجام آن امور به دیگران واگذار شده است.

برای سپردن كار به بیرون متاسفانه بنگاه ها و سازمان های ما به وظایف دیگری كه برعهده آنها گذاشته می شود، توجهی ندارند در صورتی كه باید در هنگام واگذاری  به برقراری مكانیزم های واگذاری  بپردازند و با مدیریت صحیح، توانایی مانیتور كردن شركتی را كه كار به او واگذار شده، داشته باشند و به گزارش مداوم بپردازند.

همچنین شركتی كه تمایل به دریافت خدمات واگذاری دارد، باید متخصص انجام آن كار باشد و فعالیت هایش منحصر به خدمت گرفته شده باشد . همچنین شركت خدمت گیرنده باید بتواند فعالیت خود را طوری تنظیم كند تا قابلیت كنترل شدن را داشته باشد و امكاناتی را به منظور مانیتور كردن امور فراهم كند.

فعالیت هایی كه در محور فعالیت های اصلی سازمان  قرار ندارند، باید واگذاری  شوند و فقط كارهایی كه به موضوع اصلی فعالیت سازمان  مربوط بوده یا قیمت و شرایط انجام آن بهتر باشد، می توانند در داخل مجموعه انجام شوند . متأسفانه نگاه مدیران ما در مورد واگذاری  با ناآگاهی همراه شده و دیدگاه مناسب در این زمینه كمتر وجود دارد، چنانچه بخشی فكر می كنند در صورتی كه كار را به بیرون واگذار كنند، آن كار به طور صحیح انجام نشده و با كیفیت پایین تر و هزینه بیشتر انجام می پذیرد . در حالی كه اگر كارفرما، كار را صحیح مطرح و بر آن كنترل داشته باشد، كیفیت خدمات افزایش می یابد.

رویكرد سیستماتیك در واگذاری  امری حیاتی است و به عنوان یكی از عوامل بحرانی موفقیت در مدیریت تداركات و مشاركت های پروژه های تحیقاتی، به این مساله پرداخته شده است . مساله واگذاری در سازمان  ها موضوعیت دارد . اما در پروژه های تحقیقاتی بواسطه وجود ریسك از دست رفتن دانش انحصاری سازمان  اهمیت دو چندانی می یابد. نتیجه این امر افزایش آگاهی نسبت به اهمیت تصمیمات واگذاری شده است .

تصمیمات واگذاری  مقداری از منابع و سرمایه را جهت صرف در موارد دیگر آزاد می سازد. واگذاری  به این صورت سبب كاهش هزینه ها حتی تا 39% شده است، جدا از اینكه منافعی مثل وارد شدن به بازارهای كلیدی نیز به این ترتیب و با این مشاركت ها تسهیل شده است . اولین موج واگذاری  فعالیت ها به فعالیت هایی كه مستلزم مهارت ها ی سطح پایین بودند محدود می شد، مثل مشاغل صنعت نساجی یا صنعت اسباب بازی .

دومین موج شامل صنایعی مثل تهیه نرم افزارها، پردازش كارت های اعتباری و مواردی از این دست بود . سومین موج یا موجی كه الان در جریان است شامل فعالیت هایی می شود كه دارای دستمزد بالایی هستند و نیاز به مهارت های سطح بالا دارند كه از جمله آنها می توان به طراحی تراشه، مهندسی،             تحلیل های مالی، داروسازی و تحقیق و توسعه اشاره نمود.

با بررسی ساختار هزینه شركت های تولیدی در كشورهای مختلف نتایج مشابهی گزارش شده است . همه آنها بیان می كنند كه مو اد و قطعات /فرآیندهای خریداری شده از تأمین كنندگان به طور متوسط50%  كل هزینه ها ی تولیدی را تشكیل می دهد . بنابراین هزینه های مدیریت زنجیره تأمین، یك عنصر اصلی در مدیریت هزینه كل و افزایش سودآوری شركت می باشد. شواهد حاكی از آن است كه در گذشته رابطه تأمین به صورت سیستماتیك انجام نمی شده است . اما در سال ها ی اخیر مدل ها یی در این رابطه ارائه شده است.

تصمیمات تأمین تنها به مواد و قطعات / فرآیندهای محصول ، محدود نمی شود و در رابطه با              فعالیت های غیر تولیدی از قبیل خدمات پشتیبانی نیز قابل كاربرد است. در اكثر سازمان ها، تصمیمات تأمین بالقوه زیادی وجود دارد . به طور مثال، شركت های تولیدی صدها قطعه دارند كه می تواند از داخل یا خارج سازمان تأمین گردد.

نتیجه تصمیمات كاملاً متأثر از كیفیت اطلاعات در دسترس و فرضیات استفاده شده در تحلیل                  می باشد. در كنار ملاحظات هزینه و سود، در تصمیمات تأمین، مسائل استراتژیك، ارزیابی مالی، ابعاد كارایی و ریسك در رابطه با كیفیت تأمین كننده ، قابلیت اطمینان، زمان های پیشبرد و تحویل مد نظرقرار می گیرند. زمانیكه تمام این فاكتورها با هم در نظر گرفته می شوند، تصمیم تأمین می تواند یك تصمیم بسیار پیچیده و حساس باشد كه بر سودآوری، سرمایه گذاری و موقعیت رقابتی تأثیر می گذارد. یك تصمیم اشتباه می تواند منجر به هزینه های محصول بالاتر، حیف و میل و از دست دادن فرصت ها، مشتریان و سهم بازار شود.

 

1-3 اهداف تحقیق

1-3-1 هدف کلی :

تجزیه و تحلیل آثار ناشی از واگذاری كارها به پیمانكاران بر عملكرد شهرداری شهرهای با تاکید بر شهر شوشتر و ارائه پیشنهادات لازم به منظور بهبود آنها.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...