برای دانلود متن کامل پایان نامه ، مقاله ، تحقیق ، پروژه ، پروپوزال ،سمینار مقطع کارشناسی ، ارشد و دکتری در موضوعات مختلف با فرمت ورد می توانید به سایت  jemo.ir  مراجعه نمایید
رشته مدیریت همه موضوعات و گرایش ها : صنعتی ، دولتی ، MBA ، مالی ، بازاریابی (تبلیغات - برند - مصرف کننده -مشتری ،نظام کیفیت فراگیر ، بازرگانی بین الملل ، صادرات و واردات ، اجرایی ، کارآفرینی ، بیمه ، تحول ، فناوری اطلاعات ، مدیریت دانش ،استراتژیک ، سیستم های اطلاعاتی ، مدیریت منابع انسانی و افزایش بهره وری کارکنان سازمان
عکس مرتبط با منابع انسانی

در این سایت مجموعه بسیار بزرگی از مقالات و پایان نامه ها با منابع و ماخذ کامل درج شده که قسمتی از آنها به صورت رایگان و بقیه برای فروش و دانلود درج شده اند

شکل 2-1- مدل پیشنهادی تحقیق

فصل سوم
روش شناسی
3- مقدمه
روش تحقیق در حقیقت استراتژی و چگونگی دستیابی به اهداف تحقیق می‌باشد و اتخاذ روش تحقیق، بستگی به ماهیت تحقیق، نوع تحقیق، فرضیات تحقیق و … دارد. انتخاب روش تحقیق مناسب نقش مهمی‌در دستیابی صحیح به اهداف تحقیق و نزدیکی به حقیقت را دارد. در این فصل به مواردی از جمله روش تحقیق، نوع تحقیق، جامعه آماری، ابزار تحقیق، متغیرهای تحقیق، حجم نمونه، روش نمونه گیری و روش جمع‌ آوری اطلاعات و روش های تجزیه و تحلیل داده ها و … اشاره می‌گردد.
3-1- نوع و روش تحقیق
این تحقیق موضوع اثر بخشی آموزش های ارائه شده برای کارکنان وزارت جهاد کشاورزی را مورد بررسی قرار می‌دهد بنابراین تحقیق به لحاظ هدف “کاربردی” است و نتایج تحقیق می‌تواند مورد استفاده مسئولان و دست اندرکاران امر آموزش در وزارت جهاد کشاورزی قرار گیرد. همچنین، از نظر ماهیت و روش تحقیق از نوع توصیفی است که به صورت پیمایشی انجام گرفته است. ابزار اصلی جمع آوری داده ها پرسشنامه است. برای دستیابی به اهداف تحقیق علاوه بر پرسشنامه، از اسناد و مدارک مکتوب کتابخانه ای همچنین مرور سایت های اینترنتی مرتبط داخلی و خارجی استفاده شده است.
3-2-متغیرهای تحقیق
الف) متغیر وابسته این تحقیق “دیدگاه مدیران نسبت به برنامه آموزش بلند مدت کارکنان وزارت جهاد کشاورزی” می‌باشد برای سنجش این متغیر از 25 گویه استفاده گردید که مشتمل بر گویه هایی نظیر رضایت مندی، عملکرد سازمانی، ارتقای دانش فنی، سواد اطلاعاتی و …است.
ب) متغیر های مستقل این تحقیق عبارتند از :
مشخصات فردی و حرفهای پاسخگویان
متغیر های مربوط به گزینش کارکنان جهت گذراندن آموزش های بلند مدت
متغیر های مربوط به اعمال و رفتار اداری کارکنان
متغیر های مربوط به شاخص های برنامه ریزی آموزش های بلند مدت
متغیر های مربوط به ضرورت و اهمیت آموزشهای بلندمدت کارکنان
متغیر های مربوط به انجام پایان نامه های تحصیلی کارکنان و پیامدهای آن
متغیر های مربوط به مسایل و مشکلات آموزش کارکنان
متغیر های مربوط به راهکار های توسعه آموزش های بلند مدت
3-3-جامعه آماری و حجم نمونه
جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه مدیران مراکز تحقیقاتی، آموزشی و ترویجی وزارت جهادکشاورزی است که به شیوه تمام شماری مورد مطالعه قرار گرفتند . بدین ترتیب حجم نمونه 130 نفر به شرح جدول زیر می‌باشد .
جدول 3-1- جامعه آماری به تفکیک حوزه های تحقیق
ردیف جامعه آماری تعداد جامعه آماری
1 مدیران موسسات تحقیقات ملی و مادری 50
2 مدیران مراکز آموزش کشاورزی استان 36
3 مدیران ترویج کشاورزی استان 32

4 مدیران ستادی سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی 10
5 روسای مراکز تحقیقات استان ها 32
6 جمع 130
از بین تعداد 130 پرسشنامه توزیع شده 97 پرسشنامه بدون نقص و کامل دریافت و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت که که نشان دهنده نرخ بازگشت پذیری 61/74 درصد می‌باشد .
3-5- روش جمع آوری اطلاعات
در مرحله نخست از طریق مرور منابع کتابخانه ای، جستجوی اینترنتی به بررسی و مرور پیش نگاشته ها پرداخته شد و بر مبنای آن چارچوب نظری تحقیق تدوین گردید. سپس ابزار گردآوری اطلاعات که شامل پرسشنامه است طراحی گردید. در مرحله عملیات میدانی پس از اجرای پیش آزمون و حصول اطمینان از پایائی و روایی، از طریق گفتگو و مصاحبه حضوری با شرکت کنندگان در برنامه های آموزشی پرسشنامه های مورد نظر بر اساس حجم نمونه و نمونه های تعیین شده تکمیل گردید.
3-6- ابزار تحقیق
پرسشنامه ساختار یافته ابزار اصلی این تحقیق است. محورهای اصلی پرسشنامه شامل موارد زیراست :
مشخصات فردی و حرفهای پاسخگویان به تعداد 8 سؤال
سؤالات مربوط به گزینش کارکنان جهت گذران آموزش های بلند مدت به تعداد 8 سؤال
سؤالات مربوط به اعمال و رفتار اداری کارکنان به تعداد 23 سؤال
سؤالات مربوط به شاخص های برنامه ریزی آموزش های بلند مدت به تعداد 14سؤال
سؤالات مربوط به نگرش مدیران نسبت به ضرورت و اهمیت آموزشهای بلندمدت کارکنان به تعداد 7 سؤال
سؤالات مربوط به اهداف برنامه آموزش بلندمدت کارکنان(متغیر وابسته) به تعداد 25 سؤال
سؤالات مربوط انجام پایان نامه های تحصیلی کارکنان و پیامدهای آن به تعداد 7 سؤال
سؤالات مربوط به مسایل و مشکلات آموزش کارکنان به تعداد 9 سؤال
سؤالات مربوط به راهکار های توسعه آموزش های بلند مدت به تعداد 7 سؤال
3-7- روائی یا اعتبار
مقصود از روائی ابزار سنجش، این است که که آیا آنچه که می‌خوایم می‌سنجد یا نه و زمانی اهمیت پیدامی‌کند که ظاهر ابزار در انگیزش؛ رغبت و تمایل آزمودنی با همکاری و پاسخ دادن به سؤال ها اثر داشته باشد. از طرفی شواهد وابسته به محتوا را نشان می‌دهد که نمونه سؤال ها، تکالیف یا پرسش های وسیله اندازه گیری تا چه حد معرف مجموعه کلی یا حیطه ای از محتوای مشخص و قبلاً تعریف شده است.
از نقطه نظرات و پیشنهادهای 5 نفر از کارشناسان، محققان و کارشناسان آموزشی استفاده گردید و پس از اصلاحات لازم، اطمینان حاصل شد که سؤالات مطرح شده توانایی و قابلیت اندازه گیری محتوی و خصوصیات مورد نظر در تحقیق را دارا می‌باشند.
3-8- پایائی یا اعتماد
مقصود از پایائی یک وسیله سنجش آن است که اگر خصیصه مورد نظر را با همان وسیله (یا وسیله مشابه و قابل مقایسه با آن) تحت شرایط مشابه دوباره اندازه بگیریم، نتایج حاصل تا چه حد مشابه، دقیق و قابل اعتماد است. یک وسیله معتبر آن است که دارای ویژگی تکرار پذیری و باز پدیدی باشد یعنی بتوان آن را در موارد متعدد به کار برد و در همه موارد نتایج یکسان تولید کند. اگر روش های اندازه گیری فاقد اعتبار کافی باشد، اجرای پژوهش تجربی بی معنا خواهد بود(ثرندایک،1982،ترجمه هومن،1376).
برای ‌آزمون ‌پایایی ‌پرسشنامه ‌پس ‌از انجام ‌مراحل ‌روایی‌ پرسشنامه از طریق‌ آزمون‌ ضریب ‌آلفای‌ کرونباخ‌ در نرم‌افزارSPSS مورد ارزیابی‌ قرار خواهد گرفت که مقدار آلفای بدست آمده برای مقایس ها بالاتر از 70 بود که‌ پایایی آنها قابل‌ قبول ‌می‌باشد.
جدول3-2- ضریب الفای کرونباخ محور های پرسشنامه
ردیف محور های پرسشنامه تعداد گویه ضریب الفای کرونباخ
1 گزینش کارکنان جهت گذران آموزش های بلند مدت 8 794/0
2 اعمال و رفتار شغلی آموزش های بلند مدت 23 891/0
3 نگرش مدیران نسبت به ضرورت و اهمیت آموزشهای بلندمدت کارکنان 7 764/0
4 برنامه ریزی دوره های آموزش 14 804/0
اهداف برنامه آموزش بلندمدت کارکنان 25 952/0
5 نظارت بر پایان نامه های تحصیلی آموزش های بلند مدت 7 860/0
6 مسایل و مشکلات آموزش کارکنان 9 749/0
7 راهکار های توسعه آموزش های بلند مدت 7 926/0

3-9- روش تجزیه و تحلیل
در این تحقیق از دو روش آمار توصیفی و تحلیلی استفاده گردید. در قسمت آمار توصیفی از شاخص های آمار مرکزی نظیر میانگین، میانه، مد، درصد، فراوانی، انحراف معیار، واریانس استفاده گردید. در قسمت آمار استنباطی ازضرایب همبستگی، آزمون های مقایسه میانگین برای بررسی روابط و تاثیر متغیر های مورد مطالعه استفاده شد در ضمن برای اولویت بندی متغیرهای مورد مطالعه از شاخص آماری ضریب تغییرات (C.V) استفاده شده است. علاوه بر موارد فوق از تحلیل عاملی و رگرسیون چندگانه برای بررسی روابط بین متغیر های استفاده گردید .

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...