دارند.
افراد کمرو حصاری را به دور خود کشیده اند و در درون این حصار به خود می پیچند و به درون خود می نگرد اما این افراد در عالم درونشان خود می دانند که افرادی با تواناییهای قابل توجهی هستند و در بسیاری از جنبه ها و تواناییها حتی از دیگران برتر می باشند و می توانند کارهایی را انجام دهند که دیگران قادر به انجامشان نیستند اما هر بار که می خواهند کاری انجام دهند به علت گرفتار شدن در چنگ کمرویی نمی توانند وارد عمل شوند. این حصار و قفس محکم که افراد کمرو را احاطه کرده مواد اولیه اش از شرایط اجتماعی محیطی فراهم می شود و عاملان اصلی اش والدین این افراد می باشند و بعد بستگان و دوستان و معلمان، عاملان اصلی این قفس و حصار محکم باید اقدام به شکستن بنمایند. ( افروز ، 1374 ، ص 11تا 35 )
افراد، جوامع، خانواده ها و فرهنگ های مختلف برای کمرویی معنای متفاوتی بکار می برند. به عنوان مثال اغلب، نوجوانی را که به لحاظ روانشناسی اجتماعی فردی کمرو تلقی می شود به عنوان یک فرد متین و ساکت و مؤدب در نظر گرفته می شود و بعضی افراد کمرویی را برای دختران و زنان امری عادی و حتی صفتی مقبول و مثبت تلقی می نمایند و چنین دخترانی را دخترانی با حیا و با عفت می دانند حتی آنان را مورد تشویق و تمجید قرار می دهند. اما از طرف دیگر کمرویی پسران را یک مشی و طرز رفتار نامناسب و ناپسند می دانند حیا و قدرت خویشتنداری یکی از صفات انسانهای متعالی است که ارادی و ارزشمند می باشد در حالی که کمرویی پدیده ایی غیر عادی، ناخوشایند و نشانگر معلولیت اجتماعی است که برای هر دو جنس دختر و پسر امری نامطلوب و نابهنجار می باشد. خانواده و جامعه باید تفاوت حیا و کم رویی را بداند و بشناسد. حیا صرف ظاهر نشدن
بیان مسئله :
هیچ تعریف واحدی از کمرویی کفایت نمی‌کند زیرا کمرویی برای افراد مختلف دارای معانی متفاوتی است با این حال در یک تعریف کلی می توان کمرویی را به عنوان ناراحت بودن در حضور جمع یا دیگران تعریف کرد . کمرویی یک نوع ترس است احساس ترس در افراد کمرو او را وادار می‌کند که با سرعتی که در توان دارد بگریزد و به خاطر طرفداری از ترس خود باعث می شود مشکلاتی رابرای خود پدید آورد . آدم کمرو از شکست در اجتماع می‌ترسد او همیشه از اینکه دیگران او را حقیر بشمارند در هراس است این تر س او را همچون پروانه ای که در قفس شیشه ای زندانی است آرام و بی حرکت نگه می دارد و مثل اینست که اعصاب پاهایش را قطع کرده اند و قادر به حرکت نیست . بنابراین نمی تواند موقعیت خود را حفظ کند با توجه به مطالب گفته شده شخص کمرو غیر از ترسی که در وجودش هست چیزی دیگر نمی بیند و این باعث می شود از امورات دیگر غافل بماند . شخص کمرو زمانی که در مقابل چیزی مقاومت می‌کند اضطراب و دلهره وحشتناکی او را فرا می‌گیرد و بر او غلبه می‌کند .
با توجه به اهمیت موضوع یعنی کمرویی و پیامدهای آن همواره این سؤال وجود دارد که چه علل و عواملی موجب کمرویی شده است. پیامدها و عوارض این پدیده ها مخصوصاً در بین دانش آموزان چه بوده است.
افراد کمرو از ارتباط با دیگران می ترسند اگر موارد اسثنایی مثلاً بروز حادثه ای در دوران کودکی و موارد دیگر را کنار بگذاریم، یا مسلماً منشأ این ترس و دلهره را باید در تربیت خانوادگی افراد جستجو کرد روش تربیت فرزندان توسط والدینشان و فرهنگ حاکم بر زندگی خانواده ها که همین روش تربیتی است، که فرزندان را شجاع، با جرأت، امیدوار، ناامید، ترسو، شجاع، سخت کوش، تنبل یا کمرو،

 

گستاخ و … بار می آورد. در این تحقیق هر چند تأکید روی خانواده و تربیت فرزندان می باشد. اما عوامل دیگری همچون عوامل فردی اجتماعی، جنسیتی(دختر یا پسر بودن) (زن یا مرد بودن) حالتهای خصوصی، و … مورد توجه قرار می دهیم.(آقایی 1371، ص68)
اهمیت و ضرورت تحقیق :
امروزه سهم بسیار مهمی از بودجه دولت در کشورهای پیشرفته صرف امر تحقیقاتی شده و مراکز فراوانی دست اندرکار این امر خطیر بوده و بخش عظیمی از سرمایه گذاریهای این جوامع را به خود اختصاص داده و به صورت دراز مدت، میان مدت، نتایج حاصل از توسعه مغزها به بار می نشیند و سهم تحقیقات آموزشی در این میان از اهمیت فراوانی برخوردار می باشد.که محور اساسی آن رشد استعدادها، شناسایی آنان و آشنایی با وضعیت روانی، علایق و عواطف و افکار آنهاست تا بتوان بر اساس خصوصیات روانی، هدایت و بهسازی و بهداشت روانی انسانهای فردا توسعه را ادراک و به صورت عنصر مفید و فعال در خدمت تعالی و شکوفایی معنوی و مادی بشریت قرار گیرند در این راستا تصمیم گرفتیم تا علل و عوامل موثر بر کمرویی را بررسی کنیم. چرا که کمرویی، رو به رو شدن با افراد جدید را برای فرد نگران کننده و دشوار می کند و وارد شدن به جمع و کسب و کار را برای افراد سخت می نماید. مخفی شدن از انظار و احساس عجز در عین توانمندی را سبب می شود، انتظار این است که ضرورت پذیرش مسئولیتهای اجتماعی و اتصاف به فضیلت های اخلاقی کودکان، نوجوانان و بزرگ دال به دور از هر گونه افراط و تفریط در تربیت اجتماعی، رشدی متعادل و متوازن داشته است و با تجلی از و شجاعت اخلاقی در گفتار و رفتار. فرد باید از کمرویی و جسارت و پرخاشگری برکنار باشد. زیرا که افراد کمرو نمی توانند در انجام بعضی از مسئولیتهای اجتماعی فرد موفق باشند. امیدواریم که این تحقیق گاهی موثر در جهت کاهش میزان کمرویی افراد و شکوفا نمودن استعدادهای آنها در سطح اجتماعی باشد.
اهمیت انجام این تحقیق در این است که با انجام دادن چنین تحقیقاتی در رابطه با کمرویی در دانش‌آموزان و ارائه کردن راهکارهایی برای حل چنین مشکلات رفتاری آنها موثر می‌باشد . ما با اینجام چنین تحقیقاتی و بدست آوردن اطلاعات در چنین زمینه هایی می‌توانیم اطلاعات بدست آمده را در اختیار معلمان و محیط های آموزشی قرار داده تا آنها بتوانند بیشتر با نحوه برخورد با دانش‌آموزان آشنا گردیده و بهتر در جهت حل مشکلات دانش‌آموزان رسیدگی کرده . وقتی که مشکل رفتاری دانش‌آموزان شناسایی و حل گردد آنها می‌توانند بسیاری از صفات خوب و برجسته خود را که قبلاً قادر به نشان دادن آنها نبودند ظاهر سازند و از جمله معایبی که با انجام ندادن چنین تحقیقات و ارائه ندادن راهکارها در این زمینه اینست که مسلماً مشکلات رفتاری و انزوا و گوشه گیری روز به روز در دانش‌آموزان زیادتر گردد و نه تنها در شخصیت فردی و اجتماعی فرد تأثیر می‌گذارد بلکه

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...